Vláda dnes podpořila senátní návrh na úpravu systému trestání řidičů. Senátoři v něm chtějí zrušit bodový trest za malé překročení rychlosti, za naměření alkoholu do 0,3 promile nebo nezapnutí světel u vozidla. Naopak požadují přísnější tresty za nepřipoutání se bezpečnostními pásy a ohrožení jiných účastníků provozu.

Návrh bude nyní projednávat sněmovna, kde mají vládní strany ODS, TOP 09 a Věci veřejné pohodlnou většinu 118 křesel. Podle předsedy vlády Petra Nečase jde senátní návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích správným směrem.

Přesto měl kabinet některé námitky. "Je třeba jednoznačně upravit provádění kontrol technického stavu, stanovit právo přednosti jízdy nebo zavést parkovací průkazy pro zdravotně postižené," uvedl Nečas.

Přidělení bodů nemá podle návrhu hrozit za překročení povolené rychlosti v obci nejvýše o pět kilometrů v hodině, mimo obec o deset kilometrů za hodinu. Řidič by i za to ale mohl dostat pokutu od 1500 do 2500 korun. Za vyšší překročení rychlosti by dál byly udělovány dva, tři nebo až pět bodů a vyšší pokuta podle toho, jak rychle řidič jel.

Nečas by nepovolil ani kapku alkoholu

Pokud by policisté při dechové zkoušce naměřili řidiči nejvýše 0,3 promile alkoholu, hrozila by mu nově jen pokuta do 5000 korun. Nulová tolerance k alkoholu za volantem by tak podle tvůrců senátorské předlohy zůstala zachována.

Návrh podle jeho autorů vychází z norem v západoevropských zemích a také z praxe, že policisté prý tolerují naměření alkoholu do 0,25 promile. Tuto hladinu podle senátorů z řad lékařů nemusí způsobit pouze pití alkoholu. Senátoři naopak navrhli zpřísnit bodový trest za vyšší množství alkoholu, a to ze šesti na sedm bodů.

Nečas kabinetu uvedl, že pokud by bylo na něm, nepovolil by žádný alkohol za volantem. "Pokud povolíte nám Čechům jedno pivo, dáme jedno a půl až dvě," řekl Nečas. Rozhodnutí o tom, zda určité množství alkoholu u řidičů tolerovat či nikoli, je podle něho na sněmovně.

Zrušeny by měly být podle návrhu jednobodové tresty, například za porušení povinnosti denního svícení nebo neoprávněnou jízdu ve vyhrazeném jízdním pruhu. Dvoubodový trest má být zrušen za nedovolenou jízdu po vyhrazeném jízdního pruhu, stejně tak pětibodový trest pro starší řidiče, kteří sebou nemají platný posudek o zdravotní způsobilosti.

Z šesti na sedm bodů návrh zpřísňuje trest za jízdu řidiči, kterému byl zadržen řidičský průkaz, za porušení zákazu předjíždění vozidla nebo za otáčení se a couvání na dálnici. Pět místo tří bodů má hrozit za ohrožení jiného řidiče při přejíždění mezi jízdními pruhy.

Porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás pro děti má být trestáno čtyřmi body, u dospělého třemi body. Nyní za obé hrozí body dva. Dva body místo tří by měly být naopak postihem za držení telefonu během jízdy.

Sedmi body má být trestáno také neposkytnutí první pomoci a nepřivolání záchranných složek svědkem dopravní nehody. Naopak jen čtyři body místo sedmi mají být uděleny za řízení vozidla bez odpovídajícího řidičského oprávnění.

Předloha by přinesla i další změny. Řidiči, kteří by spáchali za tři měsíce více přestupků, by měli být potrestáni srážkou bodů pouze za ten s nejvyšší sankcí. Policie by podle návrhu měla mít právo zastavit vozidlo a poslat ho do stanice technické kontroly (STK) na překontrolování jeho technického stavu. Pokud by pracovníci STK zjistili závadu, řidič by musel kontrolu uhradit. Stanice přitom může být vzdálena nejvýše osm kilometrů.

Novela také dává možnost vozidlům označeným značkou invalidy či neslyšícího ve výjimečných případech stát i v místech, kde to není povoleno, případně vjet do zákazu vjezdu či pěší zóny. Kamionům a nákladním vozidlům zakazuje v dopravní špičce jízdu v levém pruhu dálnice.