Jiří Švorc: šéf ŘSD s praxí stavbyvedoucího

V posledních dvou desetiletích se živil především jako stavbyvedoucí a pracoval pro společnosti, které se na stavebnictví nespecializují. Od roku 1993 pracoval ve společnostech Aral, Globus, OBI Slovensko a OMV.

Postavil dvě čerpací stanice OMV, které firma v roce 2005 postavila v Újezdu nad Lesy a v Pávově a přihlásila je do soutěže Stavba roku.

Ministr dopravy Vít Bárta popírá, že by mu Jiřího Švorce doporučila šedá eminence pražské ODS Tomáš Hrdlička. "Výslovně jsem se ho ptal, jestli se s panem Hrdličkou zná a on mi řekl, že ho vnímá jen ze svého předchozího působiště v OMV, ale blíž se s ním nezná," uvedl Bárta.

Personální politika ministra dopravy Víta Bárty (VV) překvapuje už i členy jeho vlastní strany. Když v pondělí jmenoval šéfem Ředitelství silnic a dálnic devětačtyřicetiletého Jiřího Švorce, přivedl na scénu manažera, kterého v branži, ale ani ve straně nikdo pořádně nezná.

"Bylo to pro mě překvapení, nikdy předtím jsem to jméno neslyšel," říká poslanec Věcí veřejných Michal Babák, který je zároveň členem stranické rady. To samé říká i místopředsedkyně strany Karolína Peake. "Bylo to pro nás stejné překvapení jako pro pana premiéra," říká Peake.

Podobně hovoří i lidé ze stavební branže. Švorc se totiž v posledních dvou desetiletích živil především jako stavbyvedoucí a pracoval pro společnosti, které se na stavebnictví nespecializují. Z životopisu vyvěšeného na internetových stránkách ŘSD lze vyčíst, že od roku 1993 pracoval ve společnostech Aral, Globus, OBI Slovensko a OMV.

V uplynulých letech tak stavěl hlavně supermarkety a benzinové pumpy. Z otevřených zdrojů lze vyčíst, že Švorc postavil dvě čerpací stanice OMV, které firma v roce 2005 postavila v Újezdu nad Lesy a v Pávově a přihlásila je do soutěže Stavba roku. Rozpočet na podobné stavby je však nesrovnatelný s tím, jaký teď bude mít Švorc na starosti na ŘSD. Cena nové čerpací stanice se dnes pohybuje maximálně v řádech desítek milionů korun.

Bárta tvrdí, že mu Švorce doporučili jeho náměstci. "Už nevím, jestli to byl Sýkora nebo Šmerda, ale jeden z nich mi ho představil na základě jeho životopisu," vysvětluje Bárta a dodává, že se s Švorcem před jeho jmenováním viděl jen dvakrát. Ministr zároveň popírá, že by mu Švorce doporučila šedá eminence pražské ODS Tomáš Hrdlička. "Výslovně jsem se ho ptal, jestli se s panem Hrdličkou zná a on mi řekl, že ho vnímá jen ze svého předchozího působiště v OMV, ale blíž se s ním nezná," uvedl Bárta.

"Znám jen pana Bártu"

Podobně bizarní je i příběh nového šéfa ČD Cargo Jiřího Vodičky. Ten měl dosud na starosti strategii a marketing Fio banky. S nákladní železniční dopravou se ve své profesní praxi nikdy nesetkal. "Poslední týdny jsem se s podnikem seznamoval z externích zdrojů. Jinak jsem nepopsaný list papíru," tvrdí Vodička, který se do vedení podniku dostal údajně z vlastní iniciativy.

"Vzhledem k tomu, že mám technické vzdělání, strojárnu, a znám se s lidmi z technické branže - ale úplně mimo železnice - zaujalo mě to. Tak jsem prostě oslovil určité lidi, a moje nabídka se dostala dál," popisuje svou cestu do vedení ČD Cargo sám Vodička. "Člověk přemýšlí, co dál. A když Cargo bylo volné a stále se nic nedělo, tak jsem si řekl, že to zkusím."

První kontakt mu zprostředkovali lidé z ministerstva dopravy, kteří ho Bártovi představili až pár dnů před jmenováním. "S panem Bártou jsem se viděl poprvé minulý týden, asi hodinu jsme spolu mluvili a ujasňovali si věci," říká Vodička, který ze strany Věci veřejné zná podle svých slov jen Bártu. "A ještě Radka Johna z televize," dodává dnes už bývalý bankéř.

Jmenování Vodičky bylo jistým překvapením i pro šéfa Českých drah Petra Žaludu. "Předminulý týden mi ho navrhl a představil pan ministr. Jsem rád, pan Vodička má naprosto normální názory, mám z toho dobrý pocit. Jak uspěje v reálu, uvidíme za půl roku," říká ředitel drah, který počátkem roku 2008 udělal ve své kariéře podobně ostrý obrat jako Vodička. Před nástupem do vedení Českých drah totiž vedl českou pobočku francouzské pojišťovací skupiny Axa.

Odpovědi na otázku, zda měl nad jmenováním Vodičky do čela ČD Cargo právo veta, neboť jde o dceřinou firmu Českých drah, se však Žaluda vyhnul. "Jsem plně spokojen, že tu pan Vodička je, a s plným mým rizikem za ním stojím," uvedl.

Státní podnik je teď náš

Nestandardní jmenování manažerů do vedení státem ovládaných firem má v české politice dlouhou tradici. Například bývalý ministr vnitra Martin Pecina instaloval do čela České pošty bez výběrového řízení Marcelu Hrdou, kterou mu přivedl její bývalý nadřízený z ČSA a volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík.

Někdejší ministr zemědělství Petr Gandalovič z ODS zase při jmenování jednoho z bývalých šéfů Lesů ČR Jiřího Holického prohlásil, že obešel výběrové řízení, ale za jeho jmenování nese plnou politickou odpovědnost. Když však Holický ve vedení podniku o pár měsíců později skončil, Gandalovič z toho pro sebe žádnou politickou odpovědnost nevyvodil.