Dosluhující vedení radnice Prahy 1 v čele s dosavadním starostou Filipem Dvořákem na poslední chvíli před svým odchodem uzavřelo řadu smluv. A to v okamžiku, kdy mu bylo jasné, že kvůli rekordnímu propadu ve volbách skončí v opozici.

„Předchozí vedení se snažilo narychlo rozhodnout řadu věcí. Proběhlo troj- až čtyřnásobně víc jednání než obvykle. Podobně podivných rozhodnutí a řízení tu máme víc. Chceme je přezkoumat,“ řekl nový starosta Oldřich Lomecký (TOP 09).

Ukázkovým příkladem je tendr na firmu, která bude pro radnici spravovat a vymáhat pohledávky. Podmínky účasti v soutěži zadané v poslední den, kdy fungovalo staré vedení, tedy 30. listopadu, byly však tak specifické, že vyřadily většinu firem z oboru.

Společnost, která bude pro centrální městskou část spravovat a vymáhat pohledávky, musí podle podmínek působit na trhu minimálně devět let. Přestože jde o zakázku malého rozsahu (do dvou milionů korun), může se jí zúčastnit jen společnost, která v posledních čtyřech letech řešila alespoň deset podobných sporů nad dvacet milionů korun. Jejich celková částka navíc musí překračovat čtyři miliardy korun.

Chceme jen kvalitu!

Vysvětlení radnice? „Chceme získat kvalitu,“ řekl tajemník Jaroslav Vítek, který je pod zakázkou podepsán. Další informace o objemu a charakteru pohledávek odmítl komentovat a položil telefon.

Podle odborníků jsou uvedené požadavky nepřiměřené. „Doba působení firmy rozhodně není nějakým indikátorem kvality. Nevidím důvod, proč by se nemohla zúčastnit firma s pětiletou zkušeností v oboru,“ řekl Pavel Kohout, člen vládního poradního týmu NERV. Podobné omezující podmínky podle něj bývají signálem, že zakázka byla někomu ušita na míru.

Není navíc jisté, jestli si vítězná firma celkově přijde skutečně jen na dva miliony korun. Jednak proto, že sama radnice podle mluvčí Veroniky Blažkové neví, jaký balík pohledávek je předmětem zakázky. Navíc advokát či exekutor účtuje své odměny také dlužníkům, nikoli jenom městu. Výplata od města pak může být jen zlomkem toho, co firma celkově inkasuje.

Prověřit a třeba i zrušit

Na tendr s uzávěrkou tuto středu se netváří nové vedení radnice, kde nyní vládne koalice TOP 09, ČSSD a Věcí veřejných. Je dokonce možné, že soutěž vyjde naprázdno. Lomecký totiž nevylučuje, že vyhlášení vítěze do doby, než úřad zakázku prověří, pozastaví. A případně i zruší.

Šlo by už o druhý odklad této zakázky. „Výběrové řízení bylo už jednou zrušeno. V zadávací dokumentaci byl požadavek, aby firma splňovala normu ISO, která je pro právní služby zcela zbytečná. Vidím, že obratem vzniklo nové řízení s podobně úzkými podmínkami,“ řekla Kateřina Peake z Věcí veřejných, která působila v kontrolním výboru.

„Zužování kritérií zavání tím, že požadavky byly nastaveny pro někoho na míru. Vše tomu nasvědčuje,“ dodala.

Bránit jim v účasti? To nejde!

Na podobnou zakázku na správu pohledávek už upozornil server iHned.cz u jiné pražské městské části - Prahy 7. A i tu do komunálních voleb jednobarevně ovládala ODS.

Radnice sedmé městské části zakázku na správu pohledávek vyhlásila v polovině května. A jako nejlepší následně vybrala firmu BSP Lawyer Partners. Jenže ta, jak server iHNed.cz zjistil, měla před ostatními zájemci o zakázku náskok. Těsně předtím totiž pro Prahu 7 dělala analýzu uvedených pohledávek. A nahrávaly jí i nastavené podmínky, kdy stanovila složité kvalifikační předpoklady a přitom extrémně krátkou lhůtu pro podání nabídek.

„Pochopitelně nebylo možné společnosti BSP Lawyer Partners jakkoli bránit, aby se do tohoto výběrového řízení rovněž zapojila,“ hájil tendr mluvčí úřadu Martin Vokuš s tím, že firma nakonec nejlépe splňovala stanovená kritéria.