Tým odborníků ČVUT vůbec poprvé spočítal, jak billboardy u silnic rozptylují pozornost řidičů. Byť jsou výsledky prozatím jen orientační, vyšlo z nich najevo, že pozornost řidiče jedoucího v závěsu za jiným autem upoutá billboard na 0,4 sekundy. Tento čas může být přitom rozhodující při střetu dvou aut. Půl sekundy totiž trvá, než začne řidič brzdit. A za půl sekundy ujede auto při padesátikilometrové rychlosti zhruba osm metrů.

K výzkumu používali odborníci z Dopravní fakulty ČVUT speciální trenažér, který simuloval jízdu městem i volnou krajinou. Počítač přitom snímal pohyby očí řidičů. Dobrovolníci si nejprve projeli trať nanečisto, aby si zvykli na ovládání auta. Poté měli za úkol jet v závěsu za jiným autem. Před třetí jízdou se jich lektoři ptali, zda si všimli billboardů a při závěrečné jízdě měli za úkol si billboardy zapamatovat.

Lechtivé reklamy jako magnet

Když jeli řidiči za jiným autem, koukali na billboard v průměru 0,4 sekund, v sólo jízdě 0,25 sekund a na zapamatování poutače potřebovali 1,6 sekundy. Test jednoho řidiče trval zhruba 45 minut, na 10kilometrovém úseku bylo 23 velkoplošných reklam.

„Řidiči si reklamy příliš nepamatovali. Je vidět, že už jsou vůči nim do určité míry imunní, i když se na ně prokazatelně dívají. Překvapilo nás, že v jízdě za jiným autem sledovali plakáty déle než při samostatné jízdě,“ říká Roman Pieknik, který se na výzkumu podílel.

Pomyslným hitem byla reklama s částečně obnaženou modelkou. Nevědomky na ni řidiči koukali 0,6 vteřiny, a když měli za úkol si reklamu zapamatovat, byl průměr dokonce 3,3 vteřiny. Za tu dobu urazí auto desítky metrů.

Výsledky týmu ČVUT nejsou ale úplné. Přestože by data mohla sloužit ministerstvu dopravy i policii, nikdo zatím nemá o podporování výzkumu zájem. „Výzkum probíhal na vzorku 12 lidí. My bychom potřebovali k přesným datům alespoň 100 lidí. Teď jsme si ověřili, že systém funguje, dál v něm ale kvůli nedostatku peněz pokračovat nemůžeme,“ řekl šéf výzkumu Petr Bouchner.

Pro ministerstvo je přitom boj proti velkoplošné reklamně jedním z hlavních témat. Zaměřuje se na něj i BESIP, který hodlá v příštích týdnech spustit kampaň proti nelegálním billboardům. „Podpora výzkumu ale není na nás. Jsme zaměřeni spíše na kampaně a propagaci bezpečné jízdy,“ řekl šéf BESIPu Ondřej Valenta.

Boj s billboardy

Ministerstvo dopravy na nových úsecích dálnic nepovoluje stavět billboardy. Na starších už neprodlužuje firmám smlouvy. Letos by mělo postupně zmizet na 400 billboardů. Tato suma je ale jen zhruba 20 procent z celkového počtu. Další rok má zmizet na 500 poutačů.

Ani pak ale nebudou silnice zcela bez reklam. Ověšeny jimi budou dálniční mosty, pokračovat bude i osazování billboardů na soukromé pozemky ve vzdálenosti nejméně 200 metrů od dálnic. Další billboardy řidiči potkají u silnic ve správě krajů a obcí.

Ministerstvo samo nemá rozhodující slovo v tom, zda u silnic a dálnic obří reklamy vyrostou. Dává pouze souhlas s umístěním, posvětit ho ale musejí stavební úřady spádových měst. Na druhou stranu má ale souhlas velkou váhu. Když ministerstvo přestalo souhlasy udělovat, reklamy u dálnic přestaly růst. Stát dosud nezveřejnil, kolik peněz z reklamy u silnic má. Sdružení Acta Non Verba, které billboardy u dálnic kritizuje, tvrdí, že roční příjem státu z jednoho billboardu je 20 tisíc korun, příjem majitelů plochy je prý přitom 220 tisíc korun.

VIDEO: Simulátor ukáže, jak billboardy ruší řidiče

 

Pro přehrávání video souborů potřebujete mít zapnutý JavaScript a nainstalovaný Flash Player.