Rychlé foto z boudičky, na kterém téměř každý vypadá jako kolumbijský dealer drog, není pro tento typ fotografie nejvhodnější. Zdánlivě je to tedy jednoduché, pozve se profesionální fotograf. Ovšem v lepším případě. Nezřídka jsme svědky situace, že v rámci šetření, pořídí fotografie někdo z firmy. Máme digitální fotoaparát, tak to nemůže být přeci problém. Ale on to často problém je. A to nejen ze strany neprofesionality fotografa amatéra, záludnosti digitálního přístroje, který prozradí více detailů než je nám milé, a také v neposlední řadě i přístupem fotografovaného. Ten je často vyzván k focení, aniž by byl připraven a dostal příležitost se vyrovnat vzniklou situací. Výsledkem jsou pak unavené, bledé tváře, kruhy pod očima, neupravené vlasy, z hlavy roste nevhodné pozadí a o nasvícení či jiskře v oku ani památka.

JAK TEDY NA TO?

Produkcí profesionálních fotografií se zabýváme již řadu let a málokdy se setkáme s nadšenou reakcí. Celou akci pak provází hlášky typu, jak je focení otravné, jak ho nikdo nemá rád, pochybnosti ohledně výsledku, prasklé čočky apod. Musím konstatovat, že v tomto ohledu jsou cizinci mnohem vstřícnější a berou tento typ sebeprezentace jako naprostou samozřejmost. V žádném případě pak nerozporují profesionalitu fotografa ani vizážisty či stylisty. Jsou většinou perfektně připraveni. Jsou si vědomi, že být úspěšný ve své práci znamená umět se vhodně prezentovat.

Tipy a triky:

> Nevyspalí, unavení, celkově zdrchaní, ani jedno neprospěje a vše zakrýt nelze.

> Oblečení by mělo mít u obličeje jednoduchou linii, vhodnější jsou světlé, nebo jasnější barvy.

> Nepoužívejme lesklé materiály, komplikované vzory a oděvní detaily jako např. fiží, sklady, volány, velké límce. Pánové, žádné šílené vzory na kravatách a jejich komplikované kombinace.

> Zapněme všechny knoflíky, upravme límečky, klopy a vycpávky v ramenou. Podmínkou je správná velikost a zachovalost oblečení.

> Zvolte méně nápadné doplňky. Zkontrolujme umístění náušnic a zapínání řetízku, posazení brýlí a čistotu skel.

> Umyté a upravené vlasy by měly být samozřejmostí, ale hřeben sebou. Na místě focení není možné stříhat, barvit vlasy, upravovat vousy ani provádět kosmetické ošetření.

> Celková úprava pleti a make-up jsou nezbytností, nezapomeňme na linii obočí, prodloužení a zvýraznění řas, dobře vytvarovaná ústa a případně větší množství pudru, abychom se neleskli.

> Muži neostýchejte se zakrýt výrazné vady na pleti, přetřít oschlé rty balzámem a přepudrovat i tu část hlavy, kde dříve bývaly vlasy.

> V mnohém vám napomůže vizážista, ale ne vždy bude přítomen. Proto je třeba v přípravě vlastní iniciativa.

> Naslouchejme radám fotografa a dbejme jich. Opravdový profesionál vás rozhýbe, poradí ohledně pohledu, brady, natočení apod. Zejména s vámi pak vlídně hovoří a napomůže vám zbavit se trémy či nepříjemných pocitů. Tedy alespoň částečně.

Většina z nás chce být na fotce krásná, někteří pak mladší, hezčí, štíhlejší, případně důstojnější, a tak jednou z nejčastějších poznámek je: "ale vy to upravíte, že...".

CO O TOM VÍ ODBORNÍK

Podle odborníků by fotka měla být použitelná sama o sobě - bez retuší. To znamená, že by měla být vysvícená, bez tvrdých stínů - pokud se nejedná o záměr nebo umění. Retuš vylepšuje, nikoliv vytváří.

Retuš by měla odpovídat věku. Požadujte takovou, aby vás lidé poznali, až vás potkají naživo. Není nic trapnějšího, než postarší politik, který má na billboardu pleť jako batole. Je vhodné zmírnit póry, malé vrásky zahlazujeme a velké vrásky změlňujeme.

Digitální technologie má schopnost vytáhnout na pleti i barevné nerovnosti, které nejsou pouhým okem vidět. Menší rozdíly zakryje dobře zpracované líčení, ale než nanášet milimetr krycího krému, je lepší výraznější skvrny srovnat v počítači. Opět ale platí, že by to mělo být doladění, nikoliv nová realita.

Vyvarujte se fotek, kdy fotograf pleť tzv. rozmaže. I vyhlazená pleť musí mít strukturu a póry. Je to pracnější než projet tvář "rozmazávátkem", ale fotografie snese i velikost A3 a navíc na to máte, za honorář, který fotografovi zaplatíte, právo.

Je naprosto standardní, že obdržíte náhledy k výběru. Fotografii vybírejte podle pocitu a podle záměru, pro který byla určena.

Vyberte si profesionála, který vám bude vyhovovat po odborné - a pokud možno, i lidské stránce. Seznamte se s jeho prací. Při práci mu důvěřujte a svým pozitivním přístupem ho podporujte. Nešetřete na vizážistce/stylistce. Ostatně opravdový profesionál bez ní pracuje zřídkakdy a jen velmi nerad. Jen tak je možné dosáhnout výsledku podle vašich představ.

 

Vedle oficiálních portrétů vznikají na pracovišti i další fotografie. S takovými příležitostně získanými fotografiemi se dá celkem výhodně obchodovat, a tak se snažme, zejména v pracovním procesu i na firemním večírku či oslavě, zachovat dekorum. Ostatně to je samozřejmou součástí dobré osobní image. Pokud se na firemní akci objeví kolega s fotoaparátem

> narovnejme záda, ramena, zatáhněme břicho, srovnejme nohy a ruce,

> natočme se k objektivu ze tří čtvrtin, opticky zeštíhlíme,

> zlehka proklepněme tváře a olízněme rty, pokud možno uhlaďme vlasy,

> neopírejme se o lokty na stole a odložme vše, co máme v ruce. Zejména sklenku s alkoholem, cigaretu, kolegyni z ramene apod.,

> přestaňme jíst, pít a odložme příbor a ihned zaujměme přijatelnou pozici,

> odolejme "tulícím" fotografiím všech a každého s každým,

> zkontrolujme oděvní součásti, zda-li to, co má být vespod, není navrch apod.,

> přestaňme se přihlouple chichotat, bujaře řehtat a mile se USMÍVEJME!

Prohlédli jste si své fotografie a propadli depresi? Já tedy ano. V jedné knize o Feng-šuej se píše, že bychom měli všechny fotografie, které jsou nepovedené a na které se neradi díváme, vyhodit. Asi je to pravda, ale čemu bychom se pak smáli, že?

Jaroslava Tomsová

image konzultantka

Jan Kroupa, fotograf