Stovky pojízdných stánků s tradičními hot dogy patří k New Yorku stejně neodmyslitelně jako mrakodrapy. V poslední době jim však roste kvalitnější a někdy i zdravější konkurence. Jde sice stále o párky v rohlíku, ve srovnání s jejich tradičními protějšky ale značně vylepšené.

V ulicích města tak podle deníku The New York Times například přibývá stánků společnosti Good to Go Organics. Základem jejích hot dogů jsou hovězí párky z krav, které se pásly na trávě na Kinderhookově farmě v nedalekém údolí řeky Hudson. Zelí k nim pak zaměstnanci firmy nakupují na farmářských trzích na newyorském náměstí Union Square.

O zákazníky přitom organické hot dogy nouzi nemají, i když jsou dražší než tradiční konkurence. "Jsem velká fanynka pouličního jídla, ale musí být zdravější. Přála bych si, aby takových stánků bylo více," řekla jedna ze zákaznic Shephali Gupteová.

Ať již s bio původem či bez něj, hot dog není v dnešním New Yorku jen záležitostí ulice. Jeho vylepšené verze jsou k dostání v různých bistrech a restauracích, jak na Manhattanu, tak třeba i v Brooklynu. V obou čtvrtích sídlí například firma Crif Dogs, která nabízí různé varianty tradičního pokrmu Američanů. Lidé si hot dog mohou koupit například s pálivou omáčkou habanero či s korejským kimči, tedy směsí, jejíž základ tvoří kvašená zelenina.

 

 

Na úplné propojení párků v rohlíku s asijskou kuchyní vsází podnik Asiadog, jehož stánky se dlouho objevovaly výhradně na koncertech či třeba bleších trzích. Letos na jaře ale firma otevřela první kamenné bistro. Stejně jako ve stáncích v něm nabízí hot dogy třeba s thajskými, vietnamskými anebo korejskými ingrediencemi.

Tradiční hot dogy ale přesto z newyorských ulic zdaleka nemizí, podotýkají The New York Times. Prezident společnosti Sabrett dodávající většinu newyorských pojízdných stánků Boyd Adelman přiznává, že měl z vylepšených párků v rohlíku obavy. Firma ale podle něj kvůli nové konkurenci nezaznamenala pokles prodejů. "Noví lidé zkoušejí alternativy. Stálí zákazníci ale své preference nemění," podotkl.

Postupně se však mění samotné stánky. Stále větší oblibě se těší grily a plotýnky, které navíc prodejcům umožňují rozšířit sortiment o další položky.

Radnice v New Yorku chce zpřísnit hygienu

Párky v rohlíku připravované na grilu jsou prý i chutnější. Podle současných předpisů musejí plavat ve vodě, která má 60 stupňů Celsia. Pokud jsou v ní ale delší dobu, ztrácejí na chuti a soudržnosti. "Hot dog by ve vodě neměl strávit víc než 15 až 20 minut. Pak už totiž přestává být hot dogem," podotýká jeden z prodejců Memmed Chaaibi, který nyní místo vody používá plotýnku.

Změny v tradičním prodeji a přípravě hot dogů si možná vynutí radnice, která chce prodejce podrobit přísnějším hygienickým kontrolám. Podle The New York Times by to ukončilo dosavadní praxi, kdy se obě strany transakce drží zásady "neptej se a mlč".

"Lidé chtějí vědět, že jejich jídlo je bezpečné a nejsou v něm bakterie a různá havěť," uvedl městský radní Daniel Garodnick. Podle jeho návrhu, jejž podpořil starosta Michael Bloomberg, by se stánků měl týkat stejný bodovací systém, jaký město již zhruba rok používá pro ostatní restaurace.

První hot dogy v New Yorku zřejmě začali prodávat imigranti z Německa v 60. letech 19. století. První stánek s nimi pak otevřel na Coney Islandu německý řezník Charles Feltman v roce 1867. Na přelomu 19. a 20. století pak prodejci přestali párky v rohlíku připravovat na otevřeném ohni a přešli na vodu.