Letiště v pražské Ruzyni se může postupně začít loučit s nepřetržitým čtyřiadvacetihodinovým provozem. Jakmile totiž v budoucnu postaví druhou modernější ranvej, jejíž dostavba by podle odhadů měla skončit v roce 2017, nebude smět přijímat noční lety. Zakázalo to ministerstvo životního prostředí v souvislosti se zvýšením kapacity letiště. 

„Je to velmi přísné rozhodnutí,“ říká nový ředitel Letiště Praha Jiří Pos. Už nyní je totiž noční provoz značně omezen a počítá se s dalšími limity.

HN: Co to pro vás znamená?

Období mezi desátou večer a šestou ráno máme kvůli hygienickým normám zredukováno na 48 pohybů letadel. Nyní to budeme muset ještě více osekat jen na čtyřicet pohybů letadel a zároveň se musíme vejít do doby před půlnocí a po půl šesté ráno. V současné době je noční provoz realizován převážně charterovými dopravci, společností Travel Service a ČSA Holidays. Týká se to tedy výhradně odletů a příletů dovolenkářů. Nás tedy čeká intenzivní jednání s dopravci o tom, jak se s touto podmínkou v horizontu zprovoznění dráhy vyrovnat.

HN: Kdy se přestane létat z ruzyňského letiště v noci?

Uvidíme, jestli proces bude evoluční, a postupem času se už nyní budeme snažit provoz v noci omezit, anebo vyčkáme až na postavení nové dráhy. Spíše se domnívám, že to bude až po zprovoznění dráhy, protože potřebujeme s pohyby letadel pracovat. K tomu potřebujeme dostatek kapacity v čase před desátou večer a po šesté hodině ráno, což přinese až paralelní dráha. Celý projekt nové dráhy je postaven na nedostatku kapacity v atraktivních obchodních časech a do něj spadá právě období pozdě večer a brzo ráno. V tento čas se dá říci, že je letiště vyprodané.

HN: Večer tedy nebude problém snížit letový provoz na obloze ze současných 48 na čtyřicet startů a přistání?

Pokud bude nová dráha, tak nikoli a dopravci v pohodě upraví rotaci svých letadel. Nemělo by to znamenat, že se sníží jejich efektivní využití, ale celá rotace se posune do atraktivnějších časů. Samozřejmě to není jen o dopravcích, ale i o touroperátorech, kteří si tuto charterovou kapacitu objednávají. Budou to muset v horizontu pěti let modifikovat tak, aby se s novou situací vyrovnali.

HN: Co to pro dopravce a dovolenkáře znamená?

Rozhodně pro dopravce nebude přesun do atraktivnějších časů znamenat zdražení. My jako letiště nemáme nijak strukturované poplatky podle času. Máme jen pobídku pro období provozního sedla, které je mezi půl jednou a půl třetí odpoledne. Domnívám se, že to řešitelné je, protože vzdálenost atraktivních dovolenkových destinací, ať už to je Egypt nebo Kanárské ostrovy, s ohledem na délku letu umožňuje dopravcům odletět před uzávěrem letiště a přiletět po uzávěrce. Je to významná změna a na její naplnění máme zhruba pět let.

HN: S paralelní dráhou jste počítali už od roku 2010. Kdy se tedy nakonec postaví?

Teď aktualizovaný harmonogram s ohledem na posudek EIA nám říká, že pravděpodobně v roce 2014 zahájíme stavbu a na začátku roku 2017 dráhu uvedeme do provozu.

HN: Jak vzroste kapacita letiště Ruzyně po dostavbě nové dráhy?

Zvýší se dráhová kapacita ze stávajících 46 pohybů za hodinu až na 75 pohybů za hodinu. Otázku kapacity projektu nastavuje dokument EIA. Není to technologické omezení, ale omezení z pohledu dopadů na životní prostředí. Tam je stanoveno 780 pohybů za den. Jiná je kapacita technická, která je samozřejmě větší. Provozní kapacity nám vytváří prostor navýšení výkonů na 21 až 22 milionů cestujících za rok. To je zhruba 270 tisíc startů a přistání letadel za rok.

HN: Evropská letiště omezují své kapacity právě v důsledku dopadů na životní prostředí, a dopravci tak hledají jiné destinace, kde mohou přistávat. Zachytili jste snahy o noční přistávání letadel v Praze?

Jak jste zmínil, je to pro nás nová skutečnost, se kterou se v rámci finálního posudku budeme muset vyrovnat. Je pravdou, že třeba letiště v Mnichově má noční uzávěr a takových je samozřejmě více. Ovšem z logiky věci se z letiště Ruzyně nestane noční letiště, protože už teď máme kvótu 48 pohybů za noc vyčerpanou. EIA nastavuje snížení a dokonce uzavření nočních příletů a odletů. Přeliv nočního provozu z jiných letišť nepřipadá vůbec v úvahu.

Celý rozhovor čtěte v úterní příloze Hospodářských novin Praha

Čtěte více v Hospodářských novinách