V příkré stráni, jen pár metrů pod historickou vodárnou na kraji Kolína, je třicítka zbrusu nových, žlutošedých paneláků. Je úterý před polednem a v ulicích není jediný člověk.

Zdejší obyvatelé – všichni zaměstnanci nedaleké automobilky TPCA – jsou totiž v práci.

Náhle se uprostřed mrtvé zóny objevuje pejskař. „S těmi novými jsou tu jen starosti. Samí mladí lidé, jezdí jako blázni. Je tu kvůli nim zvýšená kriminalita, jedou tu bary a herny. Přitom Kolín z toho nic nemá, jen dluhy,“ rozčiluje se kolínský starousedlík Karel Bohaboj.

Mnoho rodilých Kolíňáků sídliště určené pro zaměstnance TPCA nemá rádo. Celkem 850 narychlo postavených bytů rozdělených do dvou izolovaných sídlišť bez obchodů, škol nebo restaurací, se totiž stalo symbolem zdejšího tíživého problému: kvůli jejich výstavbě se Kolín stal nejzadluženějším městem v Česku.

Bankám dluží přes 890 milionů, tedy 29 tisíc korun na jednoho obyvatele. Obří dluh, který se rovná ročnímu rozpočtu města, bude Kolín splácet následujících 17 let.

Zázrak TPCA se nekonal

Když zde automobilka v roce 2005 začínala, byla nálada přesně opačná. Lidé i vedení města do ní vkládali obrovské naděje, stát se zavázal fabriku podpořit pobídkami ve výši 3,5 miliardy korun. TPCA měla zaměstnat 3000 zdejších lidí a kolínským živnostníkům roztočit byznys.

„Co teď ale hlavně pociťujeme, je nárůst autodopravy i kriminality a především obrovský dluh města, který nás úplně paralyzuje. Děláme jen to nejnutnější, abychom přežili. Na cokoliv navíc nejsou peníze,“ říká současný starosta Vít Rakušan (Změna pro Kolín).

Zázrak TPCA se nekonal, z Kolína je nejzadluženější město v zemi
dům pro zaměstnance kolínské TPCA

Město se do dluhu dostalo už v roce 2002 za vlády místní strany se sociálními demokraty.

"Vedení města se dohodlo ještě s tehdejší Zemanovou vládou, že výstavbu bytů zaplatí. Jenže zůstalo jen u slovní dohody a pak se stát k městu otočil zády. Nakonec nám zůstal dluh víc než miliarda,“ říká Rakušan.

Přitom právě letošní rok - sám o sobě krizový - je, co se týče splátek, nejnáročnější. Kolín musí zaplatit 124 milionů, z toho 38 jen na úrocích.

Starosta: Město jakoby zešedlo

Rakušan se neodvažuje tvrdit, že by automobilka, která denně vyrobí tisíc vozů a patří mezi pět největších exportérů v Česku, byla pro město jen zátěží.

„Kdyby odtud odešla, obrovsky by nám narostla nezaměstnanost. Ze tří tisíc zaměstnanců TPCA je polovina z Kolínska, to už bychom pocítili,“ říká starosta.

„Ale je to vykoupeno tím, že máme rozbité silnice i kanalizaci, které kvůli splácení dluhu nemůžeme opravit. Rekonstrukce se nedočká ani domov důchodců nebo chátrající vodárna, která je kulturní památkou. Nemůžeme investovat vůbec do ničeho a šetříme úplně na všem,“ dodává Rakušan.

Podle jeho slov příchod TPCA proměnil i atmosféru města jako takového. „Už to není poklidné maloměsto. Vznikly tu izolované skupiny nových lidí, především dělníků. A s nimi přišly herny, ubytovny a výtržnictví. Je tu nepořádek a město jakoby zešedlo.“

A kolínští živnostníci? „K nám lidi z TPCA jíst nechodí. Mají vlastní jídelnu v areálu,“ říká Martin Šamánek, číšník v místní taverně. „Občas sem někdo z nich přijde, ale tržby nám to rozhodně nijak neovlivnilo. Spíš klesají,“ krčí rameny trafikantka Hana Hrbková.