Před 75 lety, 5. dubna 1937 v devět hodin ráno přistálo na ploše nově postaveného letiště v Ruzyni letadlo DC-2 Československých státních aerolinií na lince Piešťany-Zlín-Brno-Praha.
Ten den byl v Praze zahájen mezinárodní letecký provoz. Jestliže v prvním roce letiště přepravilo neuvěřitelných 13.500 cestujících, zanedbatelné číslo v porovnání s rokem 2011, kdy to bylo už skoro 11 milionů.
Výstavbu nového letiště si vynutila již nevyhovující kapacita dosavadního mezinárodního letiště v Praze-Kbelích.
V březnu 1929 proto vláda rozhodla o vykoupení 108 hektarů pozemků mezi obcemi Hostivice, Ruzyně, Středokluky, Dobrovíz a Přední Kopanina v tehdejší hodnotě 17,5 milionu korun.
Tato rovinatá lokalita splňovala většinu požadavků, především pak blízkost centra Prahy a možnost dalšího rozšiřování.
Nové pražské letiště mělo na svou dobu vynikající parametry a patřilo k nejmodernějším v Evropě. Disponovalo dvěma zpevněnými travnatými dráhami se zapuštěnými světelnými návěstidly, na špičkové úrovni bylo komunikační a další technické vybavení.
Druhé letadlo ČSA v retro barvách
1937 ... rok, kdy na Ruzyni přistálo první letadlo
201 000 000 ... přepravených pasažérů za 75 let existence
4 000 000 ... civilních letů za 75 let existence
108 ha/1 000 ha ... původní/současná rozloha letiště
13 500/250 000 ... počet odbavených cestujících v roce 1937/2011
1200/3715 ... délka přistávací dráhy (v metrech) - původní/současná
Ocenění se dostalo i jeho architektonickému ztvárnění - odbavovací budova architekta Adolfa Benše získala v roce 1937 zlatou medaili na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži.
Krátce po otevření se letiště dočkalo rozšíření zhruba na trojnásobek původní rozlohy a začaly se také budovat betonové přistávací plochy.
Rozvoj letiště pak zbrzdila okupace, kdy je obsadila německá Luftwaffe, a následný příchod komunistů k moci, kteří prosadili částečnou izolaci od okolního světa, což se samozřejmě projevilo i na rozvoji letecké dopravy.
I přes to se však letiště výrazně rozrostlo, když vedle dosavadního "starého" vyrostlo v letech 1960 až 1968 letiště nové. Další rekonstrukce a výstavby nových terminálů a dalších objektů se letiště dočkalo po roce 1989.
V současnosti z letiště létá v průměru kolem 50 leteckých společností, které spojují Prahu přímou linkou se zhruba 130 destinacemi. V loňském roce odbavilo 11,79 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o dvě procenta.
Minulý měsíc se stalo součástí skupiny Český Aeroholding, která sdružuje vybrané státní společnosti v letecké přepravě a pozemních službách.