Zákazníci slevových serverů si často stěžují, že kvalita poskytnutých služeb či zboží neodpovídala tomu, co jim prodejci v nabídce zveřejněné na slevových portálech slibovali. Některé případy hraničí s podvodem.

Majitelé serverů proto vytvořili první seznam pochybných prodejců. Zatím slouží jen pro jejich interní informaci, v budoucnu by ale měl být veřejný.

"Začínáme se čím dál více setkávat s prodejci služeb či produktů, kteří neplní podstatu nabízení zlevněných nabídek. Rozhodli jsme se proto vytvořit tzv. černou listinu, dostupnou dalším slevovým serverům, které se budou moci rozhodnout, zda s takovým partnerem navázat spolupráci," sdělil majitel portálu Lotmat.cz Martin Bareš, který stál u zrodu projektu.

Na černé listině Bloklist.cz se ocitlo prvních deset firem, na které byly od zákazníků slevových portálů největší stížnosti. Internetové stránky Bloklist.cz jsou zatím uzavřeny pro veřejnost a slouží pouze pro výměnu informací mezi slevovými portály. V budoucnu by ale měly být údaje přístupné i zákazníkům slevových portálů.

"Zároveň jednáme o spolupráci s dalšími slevovými servery a chceme oslovit i slovenské portály," řekl Bareš.

Prodejce se na černou listinu může dostat třeba proto, že nedodal zboží zákazníkovi, dlouho otálel s objednáním klienta na zakoupenou službu či zvýšil cenu nabídky před slevou, aby na portálu vykázal větší slevu. Do projektu se zapojily portály Nakupvakci.cz, Republikaslev.cz, Lotmat.cz, Slevto.cz, SlevaDne.cz, Slever.cz, AAAslevy.cz, Capnito.cz, Kralovnaslev.cz, Berslevu.cz, Slevy.cz a pojišťovna AXA assistance.

Počet nespokojených zákazníků slevových serverů podle sdružení Spotřebitel.net roste. Jejich výtky se týkají hlavně restaurací. Potraviny a služby poskytované majitelům slevových kuponů jsou prý často nekvalitní či ošizené. Lidé si například koupili slevový kupon na pizzu, která ve skutečnosti měla menší než oznámenou gramáž. Obsluha restaurací se k majitelům poukázek často chová neochotně.

První slevové servery začaly v Česku fungovat na jaře 2010. Loni jejich obrat podle údajů statistik slevového vyhledávače Skrz.cz prudce vzrostl a za celý rok 2011 utržily rekordních 1,95 miliardy korun.

Předloni Češi na slevových serverech podle dřívějších odhadů utratili několik stovek milionů korun.

Skrz.cz nyní eviduje zhruba 140 slevových portálů. Systém hromadných slev funguje tak, že snížení ceny obchodníci či poskytovatelé služeb dají poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Lidé získají výrazné slevy a podnikatelé zase zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají zboží starších kolekcí.