Rozhodnutí z 20. dubna fakticky umožnilo začátek stavebních prací na zbývajícím úseku. ČTK o tom informovala mluvčí soudu Irena Jeřábková. Zatím není jasné, zda rozhodnutí zastaví stavební práce. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) situaci nechce komentovat, dokud nebude mít rozsudek v ruce. Ekologové připouštějí, že se stavba spíše nezastaví. Žalobu na rozhodnutí úřadu podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení EIA.

Dlouho odkládaná stavba nejproblémovějšího pětikilometrového úseku před Ústím nad Labem začala na začátku května. Měsíc před tím krajský úřad zamítl odvolání proti stavebnímu povolení, jenže jeho verdikt teď soud zrušil. Dokument na úřední desce soudu jen obecně konstatuje, že v řízení došlo k chybám. „Nebudeme se k tomu zatím nijak vyjadřovat, protože ještě nemáme v ruce písemné vyjádření soudu," řekla ČTK mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Od pondělka ŘSD už zase patřičná povolení, tedy územní i stavební, nemá. Přípustná je jedině kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Krajský úřad se o jejím podání teprve rozhoduje.

Zřejmé není ani to, jak rozhodnutí soudu ovlivní práce na dálnici. „Osobně bych se klonil spíš k tomu, že práce se nezastaví," řekl ČTK předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik, který žalobu sice nepodával, podobným způsobem ale v minulosti vynutil prodloužení prací na úseku D8 přes Krušné hory. „Aby bylo možné nové stavební povolení vydat, bude muset proběhnout znova proces ekologického povolení EIA. To může trvat několik měsíců, ale i třeba rok," dodal. Ekologové požadovali, aby se posuzovaly i varianty dálnice s tunely pod Českým středohořím.

Úsek přes České středohoří je poslední, který zbývá na dálnici z Prahy do Podkrušnohoří a do severního Německa postavit. Na dostavbu čeká asi 12,7 kilometru, z toho na necelých osmi se pracovalo už od roku 2007, posledních asi pět kilometrů bylo do letošního jara netknutých.

 

Chronologie výstavby dálnice D8:

Duben 1984 - Na Ústecku byla zahájena výstavba 92,2 km dlouhé dálnice D8.

6. listopadu 1990 - Otevřen první úsek - 4,2 km mezi Řehlovicemi a Trmicemi na Ústecku.

Říjen 1990 - Zahájení stavby D8 u Prahy.

23. července 1993 - Otevřen úsek z Prahy do Úžic (9,6 km).

10. listopadu 1993 - Vláda přijala usnesení, podle něhož měla být dálnice hotova do roku 2002.

18. října 1996 - Byl otevřen úsek Úžice - Nová Ves dlouhý 8,9 kilometru.

26. října 1998 - Otevřen 13,5 kilometru dlouhý úsek mezi obcí Doksany a Lovosicemi; zahrnuje i tehdy nejdelší dálniční most v ČR (1183 m).

22. května 2000 - Česká vláda schválila návrh smlouvy s Německem o propojení dálnice D8 a německé A17 mostem na hranici. Smlouvu vláda schválila již v roce 1997, německá strana si vyžádala její přepracování, aby byla v souladu s právem EU.

14. července 2000 - Ministerstvo životního prostředí vydalo výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny pro průchod dálnice D8 v šestnáctikilometrovém úseku přes České středohoří.

12. září 2000 - Ministři dopravy ČR a Německa podepsali v Berlíně mezistátní dohodu o propojení dálnic D8 a A17.

18. června 2001 - Do provozu uveden úsek v délce 16,3 kilometru mezi Novou Vsí na Mělnicku a obcí Doksany na Litoměřicku; vznikl úsek souvislé dálnice z Prahy do Lovosic o délce 48,3 kilometru.

2. listopadu 2004 - Po deseti letech od první studie trasy dálnice D8 přes Krušné hory začala výstavba tohoto technicky složitého úseku - přes 23 kilometrů z Trmic k hranici.

21. prosince 2006 - Otevřen 23,4 km dlouhý krušnohorský úsek D8, který má celkové převýšení 482 metrů a zahrnuje několik stavebně náročných mostů a tunelů - tunely Panenská (2160 m) a Libouchec (580 m), mosty v Trmicích (1085 m) a u Knínice (1071,5 m). Zároveň byl uveden do provozu úsek německé dálnice A17 od hranic do Drážďan a hraniční přechod Krásný Les - Breitenau.

6. listopadu 2007 - ŘSD zahájilo výstavbu posledního úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi v délce 16,4 kilometru.

15. prosince 2010 - Otevřena nová křižovatka na D8 u Lovosic, která usnadnila průjezd městem.

15. září 2011 - Ministr dopravy Pavel Dobeš řekl, že D8 bude dostavěna do roku 2015.

23. prosince 2011 - Lovosický stavební úřad vydal povolení pro stavbu zbytku D8 přes České středohoří. Ekologové, kteří s rozhodnutím nesouhlasili, se odvolali ke krajskému úřadu.

6. dubna 2012 - Ministerstvo dopravy vydalo povolení nutné pro zprovoznění mostu nad obcí Vchynice na Litoměřicku. Úsek o délce 3,7 kilometru byl hotový už v prosinci 2011, kvůli rozporům ve stavební dokumentaci ho ale nebylo možné uvést do provozu.

20. dubna 2012 - Krajský úřad Ústeckého kraje oznámil, že zamítl odvolání ekologů proti stavebnímu a územnímu povolení pro poslední úsek D8.

9. května 2012 - Byla zahájena dostavba dálnice D8 přes České středohoří. ŘSD předalo stavbu firmě Eurovia, která vede dodavatelské konsorcium.

24. července 2012 - Krajský soud v Ústí nad Labem zrušil rozhodnutí ústeckého krajského úřadu, který odmítl odvolání ekologů proti vydanému stavebnímu povolení na dostavbu zbývající části dálnice D8. Rozhodnutí z 20. dubna fakticky umožnilo začátek stavebních prací na zbývajícím úseku. Zatím není jasné, zda rozhodnutí zastaví stavební práce.

Související