Kampaň prezidentského kandidáta Miloše Zemana byla minimálně zčásti financována z neznámých zdrojů. Před jejím oficiálním začátkem ji totiž platila strana SPOZ - Zemanovců, a ta neuvedla, od koho konkrétně tyto peníze byly.

Zemanův volební tým uvedl, že na začátku ledna zaplatil z volebního účtu 8 800 000 korun. Největší rival, Jan Fischer, který má rovněž jednu z nejrozsáhlejších propagací, za ni od dubna do konce prosince roku 2012 dal přes 21 milionů. Transparentní účty mají od začátku kampaně kromě Zemana všichni ostatní kandidáti.

Ne všechny peníze ale šly na Zemanovu kampaň z jeho kandidátského účtu. Zeman si zřídil povinný transparentní účet až s podáním kandidátní listiny 1. listopadu. V té době už jeho propagace běžela na plné obrátky, včetně billboardů. Podle zjištění serveru IHNED.cz ji financovala strana SPOZ, která utratila tři miliony 400 tisíc korun. Dohromady tedy částka dává přibližně 12 200 000 korun.

Středně velká kampaň Karla Schwarzenberga přitom stála téměř 20 milionů. Podle informací štábu Jiřího Dienstbiera kandidát ČSSD zatím utratil 15 milionů. A pro srovnání, ČSSD ve volbách do sněmovny v roce 2010 zaplatila 184 milionů.

V případě peněz pro Zemana od SPOZ navíc není jasné, kolik a kdo konkrétně finance poskytl. "Tyto finance byly uhrazeny třetími osobami, a to konkrétně SPOZ a o.s. Přátelé Miloše Zemana," uvedl k tomu člen volebního výboru a šéf SPOZ Vratislav Mynář bez dalších podrobností.

Na otázky ohledně celkové částky za billboardy, které tvoří nejvýraznější část kampaně, včetně jejich počtu za celé období, tým Miloše Zemana neodpověděl vůbec. Sdělil pouze informace o dvou měsících.

Dřívější Zemanův poradce a vlivný lobbista Miroslav Šlouf, který není oficiálně členem volebního týmu, o penězích na kampaň nechtěl hovořit vůbec. "Nevím, kolik to je, a nejsem kompetentní se k tomu vyjadřovat," odpověděl pouze.

Kreativní ředitelka agentury Leagas Delaney Tereza Svěráková připomíná, že Zemanova kampaň odstartovala jako jedna z prvních. "Reálnou cenu kampaně odhaduji s ohledem na široké pokrytí na desítky milionů," uvedla Svěráková s tím, že si ale mohl jeho tým vyjednat slevy.

Na Zemana a členy jeho týmu, Vratislava Mynáře, Martina Nejedlého a Zdeňka Štengla dokonce kvůli netransparentnosti financování podal advokát Milan Hulík žalobu. Podle něj neuvádí identitu dárců v požadovaném rozsahu.

Dar od Lukoilu

Nejasnosti zůstávají i kolem sponzorského daru pro Zemana od ruské ropné společnosti Lukoil. Zeman v úterní televizní debatě na TV Nova prohlásil, že firma informaci popřela v oficiálním prohlášení. Ve skutečnosti šlo o rozhovor s ředitelem Lukoilu pro střední Evropu a země Beneluxu Bulatem Subajevem.

Ten před časem v MF Dnes uvedl: "Nesponzorujeme žádné politické strany a nehrajeme žádné politické hry. Pokud chtějí naši zaměstnanci dát nějak najevo svoje politické preference, tak jim to nemůžeme zakazovat, ale jako firma jsme zcela apolitičtí."

Martin Nejedlý, člen volebního štábu Miloše Zemana a strany SPOZ, je však jednatelem dceřiné společnosti Lukoilu, která v Česku obchoduje s leteckým benzinem. Zeman se proto nařčení ze spojitosti nezbavil.