K letadlům se poprvé dostal v hangárech Jihlavanu. Ve firmě, která se kdysi zabývala i výrobou dílů pro traktory Zetor, pracoval jako technolog v letecké sekci, kde vznikaly například součástky pro legendární L-410.

"To bylo ještě před revolucí. Poté jsme vymýšleli, co budeme dělat dál. Dostali jsme se k nějakým penězům, tak jsme se odtrhli a začali s výrobou ultralightů," říká šéf Jihlavan Airplanes Jan Dvořák.

A byznysu se dařilo. "Problém byl v tom, že dobrý pocit z výroby výborného letadla nestačí, musíte to letadlo ještě i prodat. A není umění získat zákazníka v Německu, ale získat tam všechny certifikáty. A to nám zabralo spoustu času," popisuje začátky firmy Dvořák.

V prvních letech výroby ultralightů v Jihlavě zvládli každý rok zajistit jeden nový trh, jednu zem. "Víc se toho nedalo stihnout. První letadlo jsme vyrobili pro tuzemský trh. Pak následovala zakázka na pět strojů do Holandska," doplňuje Dvořák, jehož firma má dnes 65 milionů korun obratu, 60 zaměstnanců a měsíčně vyrobí dvě letadla.

Kdo má dnes o malá letadla zájem?

Letecká výroba v ČR

Kompletní seriál o letecké výrobě v Česku najdete pod tímto odkazem. Ještě v březnu vydáme fotogalerii Mateje Slávika z výroby v Jihlavan Airplanes a rozhovor s šéfem společnosti Jihlavan, která ještě nedávno vyráběla části traktorů, dnes se už zaměřuje právě na letadla.

Dodáváme do celého světa. V současné době máme v hale letadla, která míří do Itálie, Francie, Holandska... Připravujeme ale i letadlo do USA a Austrálie. V září loňského roku jsme dodali letadlo i do Íránu. Pokud to jde, využíváme síť dealerů, hledají se ale špatně. Například v Chille to bylo na takových 5 let, dost času jsme tam trávili certifikací.

Hodně se mluví o trzích v Číně a Rusku...

Snažíme se o Rusko, v Číně jsme už také byli. Doufáme, že se nám letos podaří jedno letadlo do Ruska dodat. S Čínou je to těžké. Snaha je a je tam i podpora od státu - máme dohodu s velvyslanectvím, že nás tam reprezentují a pomáhají nám. To fuguje dobře.

Prodat letadlo na takový trh je ale jen začátek, je zajímá ta letadla vyrábět. Tam by to bylo o licenci, předání know-how... I o to by z naší strany byl zájem. My tu technologii máme jednoznačně danou - je jasné, jaký se musí použít plech, kolik nýtů... Nemáme letadlo z laminátu a to je naše výhoda.

Jak se daří prodeji ultralightů v Česku?

Prodáme jedno letadlo za rok - do letecké školy nejčastěji. Aerokluby dnes nemají peníze. Typickým zákazníkem je jinak muž, ne úplně mladý, který si pořizuje například i nějakou pěknou motorku. Celý život se mu takové letadlo líbilo a teď si na něj konečně vydělal.

V zahraničí je také poměrně hodně lidí, kterým ze zdravotních důvodů sebrali "papíry" na větší letadla (Cessna apod.) a oni chtějí létat dál. Tam není problém, že si letadlo pořídí lidé i v 75 letech. To u nás není, tady je zákazníkovi v průměru kolem 40 let. Na ultralight potřebujete jen lékařskou prohlídku podobnou té na auto.

Jak je na tom tradiční trh - USA?

Amerika je jako trh úplně mrtvá. Letadlo, které tu teď máme, je první po třech letech, které tam míří. Přitom před krizí jsme dodávali do USA třetinu naší produkce. V USA se pak úplně rozpadl trh. V Evropě je situace stabilnější, boj o zakázku je nicméně daleko náročnější. Vyrábíme pořád stejně letadel, tedy do dvou letadel měsíčně.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Uživí stávající produkce vaši firmu?

Naše snaha je dostat se alespoň na 36 letadel za rok. Uživí nás právě ta dvě letadla za měsíc, pak je výsledek "černá nula". Pomáhá nám například to, že se na našem výzkumu podílí i ministerstvo průmyslu a obchodu. Výrobu by firma bez dotací udržela, ale chyběl by nám vývoj. 

Mění se nějak profil typického zákazníka?

Vytratila se skupina lidí, kterou jsme si pojmenovali jako "pravověrné ultralightisty". Malá letadla se dostávají svým vybavením na úroveň aut - máte tam barevné displeje, kožené sedačky, GPS. To nebývalo, ta letadla se dělala, aby byla laciná. Teď se do toho cpe výbava, která je posouvá úplně jinam.

V Jihlavě děláme letadla na zakázku. Kovový trup se moc změnit nedá, tak si zákazníci upravují interiér a drobné detaily. Letadla dodávaná do Ameriky jsou ale třeba poměrně jednoduchá - často se používají na školení pilotů, takže mají jen klasické přístroje. Letadlo, které teď posíláme do Itálie, je naopak luxusní - perforovaná kůže, dvě obří barevné obrazovky, GPS...


Turbomotor, katapult a kožená sedačka - trendy v letectví: