Opravy spojené s rozsáhlou modernizací dálnice D1 začnou ve čtvrtek 9. května. Termín ve středu potvrdilo Ředitelství silnic a dálnic. První omezení se dotknou úseků Větrný Jeníkov - Jihlava a  Lhotka - Velká Bíteš.

"Stanovený termín vyplynul z harmonogramu výstavby předloženého ze strany zhotovitelů. Volbu termínu přitom ovlivnily také ohledy na státní svátek 8. května, během kterého se očekává intenzivnější doprava na prodloužený víkend. Proto práce začnou až po svátečním dnu," uvedl mluvčí modernizace dálnice D1 Jan Studecký.

Řidiče čekají týdny komplikací. A ministerstvo dopravy, policie, ale už i dopravní experti přišli s důrazným varováním: pokud se chcete při blížících se opravách dálnice D1 vyhnout nehodám a čekání v dlouhých kolonách, dodržujte předpisy a hlavně rychlost.

„Jakmile nebudou řidiči dodržovat rychlost v místech, kde bude omezena, je to problém. Platí, že čím větší jsou rozdíly v rychlosti vozidel, tím víc je narušena plynulost dopravy a tím větší je riziko nehody,“ upozorňuje dopravní inženýr Martin Varhulík ze společnosti AF-CityPlan.

Pokud šoféři pojedou příliš rychle a šlápnou na brzdu až těsně před zúžením, kde je zapotřebí zipovat, vytvoří se za nimi takzvané rázové vlny. A ty mohou třeba dvacáté auto v pořadí úplně zastavit.

„Jsou to nepříjemné efekty, které vedou k tvorbě kolon a následně i nehod,“ dodal Varhulík.

On a jeho kolegové to dokládají na animované mikrosimulaci, kterou serveru IHNED.cz poskytli.

ANIMACE: Jak to bude vypadat na D1, až ji stavaři začnou opravovat
Simulace_D1.mp4.jpg

Animace s reálným dějem

Animaci vytvořili ve speciálním počítačovém programu a podle skutečných statistik vytíženosti D1 v ní nasimulovali reálný děj, ke kterému dojde během oprav. „Mikrosimulace dokáže odhalit dopady plánovaných opatření na D1,“ podotkl Varhulík.

Kde opravy D1 začnou

Úsek 14 (Exit 104 Větrný Jeníkov - Exit 112 Jihlava)

Vysoutěžená cena: 650 milionů Kč bez DPH (69 % původně vyprojektované ceny) se zárukou na 10 let

Zhotovitel: Sdružení CPI pro D1 (COLAS CZ, a.s., a PORR, a.s.)

Úsek 21 (Exit 153 Lhotka - Exit 162 Velká Bíteš)

Vysoutěžená cena: 597 milionů Kč bez DPH (62 % původně vyprojektované ceny) se zárukou na 10 let

Zhotovitel: Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš (OHL ŽS a Alpine Bau CZ)

Předpokládaný harmonogram prací (záleží na počasí):

I. a II. etapa: duben 2013 - srpen 2013 (provizorní rozšíření vozovky v jednom směru, rozšíření mostů, modernizace inženýrských sítí - kanalizace, kabely)

III. etapa: září - prosinec 2013 (modernizace celého jednoho jízdního pásu)

IV. etapa: březen 2014 - červen 2014 (modernizace celého druhého jízdního pásu)

Pracovali přitom na zakázku Ředitelství silnic a dálnic, které si u nich nechalo zpracovat posudek, který měl zanalyzovat, zda je vhodně naplánována oprava úseku mezi Šternovem a Psářemi na Benešovsku (41. až 49. kilometr D1).

„V mikrosimulaci, která je nejdetailnějším typem dopravního modelu, lze posoudit i atypická dopravně-inženýrská řešení, která nelze normovým postupem vůbec analyzovat. Dále dovoluje do posudku zahrnout větší část dopravní sítě, například soustavu křižovatek, které se vzájemně ovlivňují,“ podotkl Varhulíkův kolega Peter Súkenník.

Model počítá se vším

Martin Varhulík dodal, že v simulaci se počítá prakticky se vším, co může řidiče za volantem potkat. Že v určitý moment zrychluje, pak brzdí nebo že v některých chvílích musí přejet z pruhu do pruhu, protože dojel pomalejší vozidlo a potřebuje ho předjet.

Model navíc odráží i rozdílné chování řidičů - například to, že někteří jsou agresivnější a vynucují si přednost v jízdě - a počítá i s rozdílnými typy vozidel a odlišností v jejich jízdě. Jinak jede osobní automobil, jinak dodávka a jinak plně naložený kamion.

Podle expertů by na zkoumaném úseku, jehož oprava by měla začít v řádu týdnů, neměly hrozit větší problémy. Ovšem pouze za předpokladu, že se řidiči budou chovat zodpovědně. A také pokud stavaři dodrží podmínky a během oprav v obou směrech zachovají dva jízdní pruhy, byť zúžené.

Oproti jiným částem D1 má však tento úsek významnou výhodu: je tu vyšší počet třetích, stoupacích pruhů pro pomalejší vozidla. Jinde na D1 jich tolik není.

První omezení už příští týden

První dopravní omezení na D1, jejíž rekonstrukce je rozplánována na šest let, by měla přijít po květnových státních svátcích. Ovšem nikoliv na středočeském úseku, který si můžete prohlédnout na animaci, ale na Vysočině a u Brna. Stavební firmy se vrhnou do oprav osmi kilometrů mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a devíti kilometrů mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.

A jak přesně budou stavaři postupovat? Podívejte se na videu, které vytvořilo Ředitelství silnic a dálnic.

Jak bude vypadat modernizace D1
D1_modernizace_upravy_final_250313.mp4.jpg