Zahájení modernizace D1 už nic nebrání. Ministerstvo dopravy v úterý schválilo potřebné uzavírky pro první dva úseky stavby. Týkají se úseků mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.

Práce na silnici začnou 9. května. Během první fáze oprav by měly být zachovány dva jízdní pruhy v obou směrech s výjimkou 11. května, kdy bude provoz mezi Bíteší a Lhotkou ve směru na Prahu sveden do jednoho pruhu, informovalo dnes ministerstvo dopravy.

Schválené uzavírky by neměly provoz na dálnici ochromit ani v dalších týdnech. V úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou začnou stavební práce ve středovém pásu, kdy bude nutné na zhruba 300metrovém úseku uzavřít rychlejší pruhy, aby bylo možné rozebrat svodidla a umožnit přesunutí provozu z jednoho směru do druhého, popsal Jan Kroupa z Ředitelství silnic a dálnic.

Zatím ale bude provoz zachován ve dvou pruzích v obou směrech, oba jízdní pruhy budou posunuty směrem ke kraji komunikace.

Práce ve středním pruhu v tomto úseku budou podle ministerstva dopravy trvat do 20. května. Poté zde budou silničáři do poloviny června rozšiřovat krajnici vozovky. Ta se bude bude do 10. července rozšiřovat i mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.

Kvůli bezpečnosti provozu bude v zúžených pruzích omezena rychlost na 80 km/h. V úseku Lhotka – Velká Bíteš se omezení vztahují jen na směr na Prahu. Ve směru na Brno bude doprava vedena ve stávajících jízdních pruzích.

Žádné z nyní schválených omezení nevyžaduje vytyčení objízdných tras. O postupu při snášení nevyhovujících mostů, které by větší dopravní omezení a v krátkých časových úsecích i úplné uzavření dálnice, zatím ministerstvo nerozhodovalo. Termíny dalších uzavírek bude posuzovat v návaznosti na další žádosti firem, které stavbu realizují.

Celkem se letos mají opravovat čtyři úseky dálnice. Kromě uvedených má jít o úseky mezi Šternovem a Psáři a Loktem a Hořicemi, na kterých se ale do oficiálního zahájení oprav příští čtvrtek uzavírky zatím budovat nebudou. V posledním z balíku loni vyhlášených tendrů je úsek mezi Velkou Bíteší a Devíti Kříži, kde se proti výsledkům výběrového řízení odvolala společnost Eurovia CS k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten výběrové řízení prostřednictvím předběžného opatření pozastavil.

O opravách dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celkem je na opravy připraveno 21 úseků od Mirošovic na 21 kilometru po exit Kývalka na 182 kilometru. Celá obnova dálnice potrvá několik let a má stát zhruba 14 miliard korun.