Vybudovat podmořský tunel, který by spojil město Ta-lien v čínské provincii Liao-ning a městskou prefekturu Jen-tchaj na poloostrově Šan-tung, plánoval Peking už v první polovině devadesátých let minulého století. Tehdy se odhady na výstavbu, která měla být dokončena do roku 2010, pohybovaly okolo deseti miliard dolarů.

Nyní, o devatenáct let později, má ambiciózní projekt 123 kilometrů dlouhého tunelu přes Pochajský záliv znovu ožít.

A Čína do něj chce investovat 260 miliard jüanů, to je v přepočtu zhruba 42 miliard dolarů, píše agentura Reuters s odvoláním na server China Economic Net.

Kdo chce v současnosti z Ta-lienu přejet do Jen-tchaj, musí buď urazit téměř 1700 kilometrů po pevnině, nebo využít služby lodních trajektů, které oba přístavy spojují. Délka jedné plavby ale trvá něco mezi šesti a půl a osmi hodinami, podotýká na svém webu South China Morning Post.

Kdy přesně by mohl být tunel dokončen, ale čínská média neuvádějí. Jak k tomu ale říká Wang Meng-šu, který na projektu spolupracuje, až bude hotov, mohla by tudy vést i vysokorychlostní železniční trať. To by prý cestování mezi městy zkrátilo na pouhých 40 minut.

Nejdelším podmořským tunelem zatím je japonský Seikan, který vede pod Cugarským průlivem mezi ostrovy Hokkaidó a Honšú. Měří 53,85 kilometru a po dvou desetiletí konstrukce byl slavnostně otevřen v březnu roku 1988. Jeho výstavba tehdy stále přes 538 miliard jenů (asi 3,6 miliard dolarů).