„Aktuální stav je dlouhodobě nevyhovující a momentální zdánlivé uklidnění sesuvu může být kdykoliv narušeno v závislosti na povětrnostních podmínkách," uvádí se v materiálu zpracovaném Českými geologickými službami a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Před samotnou sanací sesunutého svahu, která by podle odhadu mohla trvat až rok a půl, je nejprve nutné znát příčiny sesuvu a jeho přesné parametry. Pracím na jeho odstranění proto musí předcházet geotechnický průzkum, na jehož základě budou navržena nápravná opatření.

Kromě samotného zhruba 200 m širokého a 500 m dlouhého pásu utrženého svahu bude podle studie potřeba prozkoumat a zabezpečit mnohem širší území od vrchu Kubačka po břeh Labe nacházejícího se západně od Litochovic. Ani poté ale nebude možné stoprocentně zaručit, že rozestavěnou dálnici v budoucnu nezasype případný další sesuv.

Mezi dálničním mostem Ječky a pražským portálem tunelu Prackovice se nachází území, kde jsou tyto deformace časté. Stavebními úpravami je tak možné dosáhnout pouze minimalizace ohrožení automobilového provozu na budoucí dálnici.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňují i ekologové ze sdružení Děti Země, podle kterých už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, upozorňovala řada geologů na hrozící riziko půdních sesuvů.

Podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika pochybili úředníci ministerstva pro životní prostředí, kteří souhlasili s variantou stavby bez dlouhého tunelu přes nestabilní území, a zároveň i projektanti, kteří se podíleli na vypracování dokumentace pro hodnocení vlivů stavby na životní prostředí.

Svah se na rozestavěnou dálnici utrhl letos 7. června. Sesuv poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky, přerušil zhruba 200 metrů kolejí mezi Úpořinami a Chotiměří a zavalil rozestavěnou dálnici. Škody jsou zatím odhadovány na několik stovek milionů korun až jednu miliardu s tím, že na jejich pokrytí budou využity prostředky z rozpočtů ministerstev dopravy a životního prostředí.

Související