„Záleží na jednotlivých regionech, počet zásilek v jednotlivých krajích je zásadně rozdílný, samozřejmě největší počet směřuje do velkých městských aglomerací. Překvapivé množství balíků však bude příčinou, že doručovat v posledním předvánočním víkendu budeme celoplošně," uvedl mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

V minulém roce pošta zavedla víkendové doručování již na začátku prosince. Letos dlouho nápor zvládala díky přestavbě logistické sítě i nasazení výkonnějšího třídicího stroje. V tomto týdnu ale padl historický rekord, kdy firma zaznamenala 320 tis. podaných balíků v jeden den. Celkově je počet doručovaných balíků o pětinu vyšší než loni.

Špičku tento týden hlásí i ostatní doručovatelské firmy. PPL za jeden den v centrálním skladu přeložila 165 tis. balíků. Nabízí proto nadcházející sobotu lidem možnost vyzvednout si balík přímo na některém ze 14 dep.

DPD podle generálního ředitele Daniela Mareše doručuje tento týden o 35 % více než loni a asi dvojnásobek zásilek proti běžnému průměru po zbytek roku. Firma se proto rovněž rozhodla nestandardně doručovat minulý i nadcházející víkend. „Jedná se o individuální provozní opatření, nikoliv placenou službu, která se dá předem objednat," uvedl Daniel Mareš.

Za rostoucím množstvím balíků stojí především stále větší zájem lidí pořizovat dárky na internetu. Například na poště tvoří zásilky z e-shopů přes polovinu balíků. Podle Asociace pro elektronickou komerci obrat e-shopů před svátky stoupne meziročně o 13,5 % na 18,5 mld. korun. Průměrná česká domácnost utratí již 40 % svých vánočních výdajů na internetu.

„Pro ekonomiku pošty je růst na balíkovém trhu naprosto zásadní. Letos jsme na něm obhájili prvenství s téměř pětinovým meziročním růstem, ve vánočním období je to samozřejmě podstatně více," uvedl generální ředitel pošty Petr Zatloukal.

Související