Tam, kde dnes na poli do dáli svítí žluté lány řepky, by se v následujících letech měla prohánět auta na novém úseku rychlostní komunikace R35. Stavba nedaleko Opatovic nad Labem už se k poli viditelně blíží. „Když jsou povodně, bývá to tu celé pod vodou, proto se tahle část staví jako estakáda, na pilířích,“ ukazuje na stavební ruch za sebou starosta obce nedaleko Pardubic Pavel Kohout.

Dění kolem stavby klíčové trasy R35, jež by měla v budoucnu ulevit přetížené dálnici D1 a nabídnout řidičům alternativní cestu mezi Prahou a jižní Moravou, bedlivě sleduje. Jak obec, tak jeho rodina vlastní zemědělské pozemky v plánované trase silnice. Během února dostal od Ředitelství silnic a dálnic návrh kupních smluv, které se mu ale pranic nelíbí.

„Nabídka je na 30 korun za metr. Za tuhle cenu jsme řekli jasné ne,“ říká Kohout. Jeho představa je jiná: protože se zemědělská půda určená pro stavbu dálnice de facto mění ve stavební pozemek, stát by měl nabídnout sumu odpovídající znaleckému posudku právě na stavební parcelu, tedy 115 korun za metr. Teď nabízí třicet. „Jsem naprosto odhodlaný stavbu blokovat. Chci férové jednání a férovou cenu,“ říká rozhodně starosta, absolvent žilinské Vysoké školy dopravy a spojů.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se