Pro zboží do Ikey už zákazníci nebudou muset jezdit mnohdy i přes půl republiky. Největší prodejce montovaného nábytku v Česku, který zde provozuje čtyři obchodní domy, do dvou let pokryje Česko menšími pobočkami pro výdej zboží. Ty mají primárně zabezpečit obsluhu zákazníků nového e-shopu, který Ikea v tuzemsku spustí v roce 2016.

Jak HN řekl šéf Ikey v Česku Marek Feltl, funkci výdejen by brzy mohly plnit i menší obchody v centru měst, v nichž by Ikea nabídla jen část sortimentu či doplňky.

Ačkoliv Ikee rostou i v Česku tržby (za poslední finanční rok končící v srpnu 2013 o 1,9 procenta na 7,35 miliardy korun), musí podobnými novinkami reagovat na měnící se spotřebitelské trendy.

Lidé už nejsou za nákupy ochotni dojíždět tak daleko jako dříve. Feltl nabízí příklad z Německa, kde firma nedávno jako pilotní projekt otevřela svou vůbec první prodejnu v centru města, konkrétně Hamburku.

Roste ale i počet zákazníků, kteří si nábytek raději pořídí na internetu. Podle posledního výzkumu společnosti Incoma Gfk "Furniture 2014" je to celá polovina českých klientů. A i na to chce Ikea svým e-shopem reagovat.

Švédský řetězec má zatím v Česku čtyři obchody – dva v Praze a po jednom v Brně a Ostravě. Dříve předesílal stavbu dalších poboček v regionech, což ale nyní není na pořadu dne. Mezeru by teď ráda zaplnila právě takzvanými pick-up pointy.

Jasnější obrysy získá jejich mapa zřejmě v příštím roce. "V současné době řešíme jejich podobu a bavíme se o budoucí roli obchodních domů," uvedl Feltl. Ty větší by mohly vyrůst v krajských městech Plzni, Hradci Králové či Českých Budějovicích a budou "drive-in", takže tam půjde zajet autem.

"Výdejní místo může být námi pronajatý prostor, ale může ho provozovat také někdo jiný, třeba logistická firma," naznačil Feltl. Menší výdejny by se podle něj mohly objevit třeba i na benzinových pumpách nebo v jiných obchodech. V Česku to podobně s výdejem zboží praktikují i velké e-shopy jako Alza či Mall.cz.

Ikea už v některých zemích e-shop provozuje. V Česku má ale využít zcela novou platformu, která se nyní bude spouštět třeba ve Velké Británii. Ve státech, kde už e-shopy běží, mají až 12procentní podíl na tržbách řetězce.

V souvislosti se spuštěním e-shopu v Česku bude Ikea muset investovat do rozšíření skladovací plochy. Společnost již nedávno schválila stavbu nového výdejního skladu v Ostravě za 500 tisíc eur (13,5 milionu korun), který bude součástí zdejšího Avion shopping parku.

Ve hře je ale ještě mnohem zajímavější investice – jak Feltl uvedl, společnost se nyní rozhoduje, jestli v Česku nepostaví velký sklad zhruba pro pět tisíc různých druhů doplňků pro celou střední Evropu. Tady by se balilo drobné zboží a posílalo se do dalších zemí, kde má Ikea obchody.

"Posílat skleničky a vázy je komplikovanější než skříně. V celé Evropě proto mají vzniknout čtyři velké balicí sklady pro tuto distribuční zátěž," uvedl šéf české Ikey. Podle Feltla Česko soutěží o sklad s Polskem. "Půjde buď o jih Polska, nebo o sever Česka," řekl.