O místo generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se uchází celkem 29 kandidátů. Hlásit se mohli do pondělní desáté hodiny. Nový šéf společnosti nahradí Jana Kubiše, který rezignoval na konci července.

Obálky s přihláškami kandidátů ještě v pondělí otevře šestičlenná komise složená ze zástupců ministerstva dopravy a ředitelství. 

"Komise prostuduje odevzdané materiály a vyhodnotí z nich ty uchazeče, kteří budou pozváni na pohovor," uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Počet uchazečů pro pohovor stanovený není. Nový šéf má být znám do začátku října. 

Současnou zastupující ředitelkou je Soňa Křítková, šéfka správního úseku a bývalá ředitelka strategie a komunikace Agrofertu. 

Její předchůdce Kubiš vydržel ve vedení organizace pouhé čtyři měsíce. Jiří Mayer, který byl pověřen řízením, dokonce jen necelé dva měsíce. Před ním byl ve funkci Pavel Kočica, kterého jmenoval tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák. ŘSD vedl pět měsíců.

Křítková přešla do ŘSD až letos na jaře. Nejprve vedla Kubišovu kancelář, poté se stala ředitelkou správního úseku. 

Před příchodem Kubiš působil jako finanční ředitel v IT. Svůj odchod zdůvodnil tím, že cíle, které po něm požadovalo ministerstvo dopravy, považoval za příliš ambiciózní. Sám hned po svém nástupu vyměnil skoro celé vedení společnosti. To následně zastavilo všechny zakázky, a řada projektů se proto opozdila. 

Mimo jiné odešel ředitel Závodu Brno Petr Foltýnek, který byl ve funkci zhruba dva měsíce. Za poslední rok je také čtvrtým, kdo závod vedl. Kubiš v červnu odvolal i šéfa Závodu Praha Jana Kroupu, který měl přitom na starosti i rekonstrukci dálnice D1. Podobně je na tom i krajská pobočka ŘSD v Karlových Varech. V průběhu dvou let je tam už třetí šéf. Poté, co Kubiše nahradila Křítková, přišlo personální zemětřesení nanovo.

Veřejnou diskusi vyvolalo také devítiměsíční odstupné pro Kubiše, které dostal po čtyřech měsících ve funkci. Od ministra Prachaře se dočkal také vyššího platu než jeho předchůdci.

Výměny ředitelů na ŘSD:

- květen 2012 – říjen 2013: David Čermák

- říjen 2013 – únor 2014: Pavel Kočica

- únor 2014 – březen 2014: Jiří Mayer

- duben 2014 – červenec 2014: Jan Kubiš

- srpen 2014 – nyní: Soňa Křítková

Před Kubišem byl od února pověřen řízením společnosti Jiří Mayer, dosavadní ředitel úseku výstavby. Organizaci měl vést do té doby, než skončí personální audit.

Mayerova předchůdce, Pavla Kočicu, odvolal Antonín Prachař (ANO) krátce po svém nástupu do funkce ministra dopravy. Zdůvodnil to tím, že se tak rozhodl na základě doporučení auditorského výboru.

Trvalejším ředitelem byl až David Čermák. Ten ŘSD vedl od května 2012 do října 2013, kdy ho odvolal tehdejší ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Vadilo mu, že je málo důrazný při vyjednávání s dodavateli. Čermáka do funkce jmenoval exministr dopravy Pavel Dobeš. 

Kromě postu generálního ředitele prošla organizace i řadou dalších personálních změn. Mimo jiné je způsobily spory bývalého vedení ŘSD s odvolanou vedoucí úseku kontroly kvality Miloslavou Pošvářovou. Prachař kromě toho plánuje přechod ŘSD z příspěvkové organizace na státní podnik. 

ŘSD čeká reorganizace i velké investování

Podle ministra Prachaře musí ŘSD do konce letošního roku stihnout řadu tendrů na významné stavební zakázky. Kromě toho ho čeká restrukturalizace závodů a omezování počtu krajských správ.

Ministr po novém vedení požaduje i vypořádání se s minulými problémy, jako je například opakované porušování rozpočtové kázně a zadávání víceprací na stavbách v rozporu se zákonem.

V příštím roce plánuje ŘSD do veřejných soutěží zakázky téměř za 38 miliard korun. Jde například o pokračování dálnice D11, dva úseky silnice R35 nebo dostavbu Pražského okruhu.  

Sdružení pro výstavbu silnic výběrové řízení kritizuje. Jak uvedl server E15.cz a časopis Týden, podmínky pro kandidáty jsou podle sdružení nesmyslné. Například u jazykových znalostí je požadována úroveň C1, tedy téměř rodilý mluvčí. Této úrovně podle týdeníku nedosahoval ani žádný z předchozích ředitelů.