Praha před zprovozněním tunelu Blanka na několik dní uzavře Strahovský tunel, který je důležitou součástí městského okruhu. V úterý to řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Zatím není jasné, kdy se tak stane ani kolik dnů uzavírka potrvá.

Mluvčí pražské Technické správy komunikací Barbora Lišková uvedla, že se uzavírka možná spojí s volnými dny o Velikonocích. Vedení města zatím nesdělilo přesný termín otevření tunelu Blanka. Slíbilo ale, že se tak stane na jaře.

Více než dvoukilometrový Strahovský tunel navazuje na tunel Mrázovka. Vede ze Smíchova a ústí na hranici čtvrtí Břevnov a Střešovice takzvanou křižovatkou Malovanka, na kterou v budoucnu naváže tunelový komplex Blanka. Strahovský tunel představuje důležité dopravní spojení Prahy 5 a Prahy 6. "Modelujeme dopady odstávky na provoz v Praze," řekla Lišková. "Budeme se snažit, aby byl tunel uzavřen co nejkratší dobu a uzavírku pokud možno spojit s některými svátky a víkendy," doplnila.

Tendr na dodatečné stavební práce při opravě Hradčan, která je součástí tunelového komplexu Blanka, rada neschválila. Oprava měla stát 28,4 milionu korun, firma ale požadovala za vícepráce dalších 5,7 milionu korun. Opraveny měly být dva bastiony hradeb, které ohraničují Hradčany, v Keplerově a Myslbekově ulici.

Kromě toho si Praha nechá vypracovat akustickou studii pro území v okolí Blanky. Radní v úterý schválili znění smlouvy s firmou Pudis, která vyhrála výběrové řízení. Studie má ukázat, jak se promění zatížení obyvatel hlukem v okolí stavby po uvedení do zkušebního provozu. Stát by Prahu měla kolem 1,75 milionu korun. Zhruba šestikilometrový tunel vyjde Prahu asi na 37 miliard a město jej plánuje otevřít letos na jaře.

Studie se bude týkat území od Vysočanské radiály směrem k západu až na Vypich a od severovýchodu od Liberecké směrem na jih až k Jižní spojce na Praze 4.

Studie bude mít tři části. V první části bude zaznamenán současný stav, kdy se Blankou nejezdí. V druhé bude předpověď pro období, kdy bude tunel ve zkušebním provozu, a ve třetí části odhadovaný výhled změny hlukové zátěže do roku 2020. Materiál bude tvořit textová, obrazová i mapová část.

Praha dosud žádnou konkrétní a rozsáhlou studii, která by se zabývala dopadem zprovoznění Blanky, oficiálně nezveřejnila. V minulosti se však objevily některé návrhy na úpravy vybraných míst v Praze, ke kterým mělo město přistoupit po zprovoznění tunelu - například vybudování nových přechodů, zúžení severojižní magistrály nebo omezení provozu na Malé Straně a nábřežích Vltavy. Ty ale nebyly schváleny.

Stavbu tunelu Blanka zadala Praha pod vedením bývalého primátora Pavla Béma (ODS) a měl být zprovozněn v roce 2011. Termín otevření Blanky politici několikrát odložili. Na podzim zvolená rada v čele primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) hovoří o jaru 2015.