Blanka se v dubnu neotevře. V tunelu se totiž musí vyměnit větší množství kabelů, které poškodila voda. A nový termín je zatím v nedohlednu. Magistrát podle radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) zatím neví, kolik kabelů se bude muset vyměnit. Otevření tunelu by se mohlo prodloužit i o několik měsíců. 

Dolínek teď vyzval dodavatele k tomu, aby vypracovali nový harmonogram. Podle mluvčího stavební společnosti Metrostav Stanislava Poláka to ale neznamená, že by se museli dělníci na stavbu vrátit. "Že by se začalo masivně bourat, to ani náhodou," řekl HN Polák.

Podle společnosti ČKD Praha DIZ, která dodává technologie, je ale problém s vlhkostí dlouhodobý. Tunel je přitom projektován jako suchý. "Před provedenou výměnou poškozených kabelů za nové, je nutné zajistit, aby už bylo k dispozici vyhovující prostředí pro montáž, tedy bez průsaků vody a nadměrné vlhkosti a problémy se tak neopakovaly," řekl HN mluvčí společnosti Karel Samec. 

Zkoušky technologií už v listopadu ukázaly, že některé kabely jsou poškozené. V chodníkových šachtách, kterými vedou i kabely s elektřinou, byla totiž voda. Můžou za to loňské přívalové deště a vlhkost v tunelu. Na konci roku na problém upozornila právě společnost ČKD Praha DIZ. Možnosti řešení firma předkládala vedení magistrátu už v prosinci. Nová rada v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) se ale rozhodla, že si nejdříve nechá vypracovat soudní posudek. Ten teď došel k závěru, že kabely se musí vyměnit. 

"Jediné možné řešení je vyměnit kabely a provést další technická opatření, která zlepší prostředí tunelu. Jestliže už je dneska jasné, že nevyhověly závazné právní normě, tak se vyměnit musí. Nedovedu si představit, že existuje revizní technik, který by to podepsal," řekl už v listopadu HN generální ředitel ČKD Praha DIZ Robert Wolf.

Podle Poláka jsou dnes chodníkové šachty vysušené. A případné přívalové deště už by je neměly znovu zaplavit.

Tunel Blanka se měl původně otevřít v roce 2011. Termín se ale několikrát odložil. Bývalé vedení Prahy oznámilo otevření na loňský prosinec. Nakonec z něj ale sešlo. Primátorka pak mluvila o dubnu. Ani to se ale nestihne.

Tunel vyšel hlavní město už na 37 miliard korun. Kvůli výměně kabelů se stavba ještě prodraží. Zatím není jasné o kolik. Mohlo by ale jít až o desítky milionů korun. 

Praha by navíc mohla dostat za Blanku pokutu od antimonopolního úřadu. Stejný úřad už totiž magistrát pokutoval za stavbu Trojského mostu. Praha má zaplatit 11 milionů korun za to, že na místě stojí jiný most, než který byl součástí veřejné zakázky. Dá se tedy očekávat, že pokuta padne i za Blanku. A že bude mnohonásobně vyšší. 

Už bývalá rada pod vedením Tomáše Hudečka (nestraník, v klubu TOP 09) tvrdila, že nemůže Metrostavu proplatit faktury, protože staví jiný most, než který byl naprojektován. Nakonec rozhodla až arbitráž a Praha musela firmě zaplatit.

Původně měl přitom tunel vyjít "jen" na 29,7 miliardy korun. Tunelový komplex je součástí severozápadního městského okruhu. Tomu však stále chybí severovýchodní část. Blanka se staví od roku 2007. Projekt vznikl za primátora Pavla Béma (ODS). Se svou délkou 6,4 kilometru je nejdelším tunelem v Česku a nejdelším městským tunelem v Evropě. Tunelový komplex tvoří Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel a další dopravní stavby včetně Trojského mostu.