Situace se kolem mýtného nadále komplikuje. Nejsilnější vládní strana ČSSD odmítla poslední návrh ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) na prodloužení smlouvy se současným provozovatelem Kapsch.

"Pozice premiéra a celé ČSSD je, že jako první krok musí proběhnout technologicky neutrální výběrové řízení na provozovatele mýtného systému po roce 2016. Nikoli jednací řízení bez uveřejnění," řekl expert sociálních demokratů na dopravu, poslanec Jan Birke. 

Ťok přitom minulý týden poslal do vlády materiál, podle kterého by stát nejdříve prodloužil smlouvu s Kapschem a "koupil" si tak čas na přípravu nového tendru. Stávající kontrakt vyprší na konci roku 2016, a podle mnoha dopravních expertů i podle samotného ministra dopravy už stát nemá čas na to, aby nového provozovatele řádně vysoutěžil.

"Nikdo jiný než stávající provozovatel by nebyl schopen uspět," odůvodnilo ministerstvo ve svém návrhu, proč chce od otevřené soutěže ustoupit.

Jenže prodlužování smlouvy bez soutěže, v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění, nese právní rizika. Zadavatel k němu může sáhnout jen v přesně definovaných případech a socialisté se domnívají, že momentální situace s mýtným systémem do nich nespadá. "S jednacím řízením bez uveřejnění máme problém. Vzbuzuje to závažné otázky nad právní proveditelností," říká Birke. 

Podle něj Ťok na podmínky ČSSD přistoupil. Nový materiál, který by se měl pokusit o nemožné a obří tendr za desítky miliard ve zbývajících 20 měsících stihnout, má ministr dopravy na vládu donést příští středu.