Od příštího roku by měli mít řidiči k dispozici 150 kilometrů silnic první třídy, kde budou smět jezdit o dvacet kilometrů v hodině rychleji. Místo devadesátky stodesítkou.

Zrychlení umožní nový zákon o silničním provozu, kterým se v úterý ve druhém čtení zabývali poslanci a příští měsíc jej zřejmě budou schvalovat.

Chodec v mlze nebo ve tmě bez reflexních prvků? Pokuta až 2500 - čtěte ZDE

Nic nenasvědčuje tomu, že by novinka sněmovnou neprošla. Pokud se nezadrhne v Senátu nebo u prezidenta, začne platit 1. ledna 2016.

Celkem jde o 24 delších či kratších úseků, které jsou podle ministerstva dopravy ke zvýšení rychlosti technicky přizpůsobené (jejich přehled si můžete prohlédnout v přiložené galerii).

Jsou to dostatečně široké čtyřproudé silnice s oddělenými směry jízdy - tedy v zásadě dálničního typu. Jezdit na nich stotřicítkou jako na dálnici už však není bezpečné.

Správný krok, ale pozor na nehody

Ostatně experti i někteří politici připomínají: zvýšení rychlosti je sice krok správným směrem, protože se provoz zrychlí a lépe se tak využije kapacita těchto silnic, na druhou stranu je tu riziko většího počtu nehod. Lidé za volantem totiž mají s dodržováním předepsané rychlosti potíže.

"S rozhodnutím politiků nemám problém. Obávám se ale chování řidičů," říká například Karel Schmeidler, dopravní sociolog z Ústavu soudního inženýrství při VUT Brno.

Podle Schmeidlera navíc řidiči zrychlují i v závislosti na stáří auta. Čím novější, tím rychleji jedou. Prokázala to studie německých výzkumníků.

"Člověk se v novějším voze cítí subjektivně bezpečněji, a troufne si proto jet rychleji," upozorňuje Schmeidler.

Komunistický poslanec a předkladatel zákona Karel Šidlo souhlasí. Tvrdí však, že na agresivní řidiče musí dohlédnout policie. "Bude potom zejména na ní, aby řidiče hlídala a pokutovala ty nezodpovědné," říká Šidlo.

Policie však zatím nechystá žádná zvláštní opatření. "Vzhledem k tomu, že se bude jednat vždy o silnice takzvaně dálničního typu, nepovažujeme tuto změnu z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu za rizikovou," uvedl Jozef Bocán z policejního prezidia.

Spolu se zvýšením rychlosti ministerstvo dopravy nepočítá se zavedením mýtného. Nový zákon má kromě zvýšení rychlosti na silnicích první třídy zároveň rozšířit dálniční síť o 300 kilometrů, byť půjde jen o zásah na papíře. V dálnice se totiž promění většina současných rychlostních silnic, kde se už nyní může jezdit rychlostí 130 kilometrů za hodinu.