Hra německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga nazvaná Létající dítě, kterou v brněnském Bureanteatru zinscenoval režisér Mikoláš Tyc, získala Cenu Marka Ravenhilla pro nejlepší domácí inscenaci nového textu za rok 2014.

Cenu pro vítěze v tradiční podobě kožichu, letos ve ztvárnění výtvarnice a režisérky Kamily Polívkové, předal ve čtvrtek v pražském Divadle Disk sám britský autor Ravenhill, po němž je cena pojmenována. Vítěze vybírá nezávislá porota. Ravenhillova cena je součástí projektu Centrum současné dramatiky, který od roku 2010 realizuje Divadlo Letí; letos byla udělena popáté. Vloni ji získalo Divadlo Petra Bezruče z Ostravy za inscenaci Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara.

Schimmelpfennig je zřejmě nejhranějším současným německým dramatikem. Svůj hvězdný status, který získal po úspěchu Arabské noci (2001), stále upevňuje. Jeho hru Létající dítě uvedl Buranteatr v překladu Petra Štědroně dva roky po světové premiéře.

"Příběh je skoro erbenovskou tragédií, kdy je drobný přestupek proti řádu - dvojí pokus o nevěru, vlastně spíš jen pomyšlení na ni - krutě potrestán. Ale kým vlastně? U Erbena to víme, u Schimmelpfenniga ne. Navíc je tento příběh náhody s osudovými důsledky zarámován básnickým vylíčením moderního velkoměsta, kde do sebe lidské osudy narážejí jako částice v tom známém urychlovači částic na hranicích Francie a Švýcarska, o němž se ve hře tolik mluví," uvedl dramaturg Jan Šotkovský.

Porota Ceny Marka Ravenhilla vybírala z více než osmdesáti loňských premiér, z nichž do finále nominovala deset. Na to, proč vyhrála Tycova inscenace, odpověděl jeden z porotců Vladimír Čepek. "Inscenace Buranteatru nechává naplno zaznít Schimmelpfennigův text; neilustruje ho a situace rozehrává s citem a přesností. Létající dítě oceňuji zejména za režijně-dramaturgické zpracování, které spolu s výbornými hereckými výkony jasně zprostředkovává a vybarvuje svět tohoto autora," uvedl.

Cena Marka Ravenhilla je oceněním českých tvůrců za počin v oblasti inscenování současné dramatiky. Novým textem se rozumí takový, který vznikl v období deseti let před příslušným oceněním. Vítěz je volen na základě konsenzu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování.

Ravenhill patří mezi zakladatele coolness dramatiky, která ve druhé polovině 90. let šokovala publikum otevřeností a zobrazením fyzických i psychických krutostí současného světa. Na českých jevištích se objevily jeho hry Shopping and Fucking, Polaroidy, Faust/Faust je mrtvý a Bazén (bez vody). Organizátoři ho v roce 2011 oslovili, zda by cenu mohli pojmenovat po něm - a on to přijal. "Jsem rád i proto, že odmění inscenaci nových dramatiků. Bál jsem se, aby se opakovanými reprízami našich her z nás nestali kulturní imperialisté," řekl dříve.