Na základních školách chybí praktické předměty, jakými byly ještě před dvaceti lety takzvané dílny nebo pěstitelské práce. Shodují se na tom firmy i ministerstvo školství.

"Problém je, že na řadě škol byly klasické dílny zrušeny. Často i kvůli tomu, že už nebyly v dobrém stavu," říká náměstek pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc. Ministerstvo už proto plánuje podpořit budování nových moderních dílen. Peníze by na to školy mohly čerpat z eurofondů.

S potřebou praktických předmětů, kde by děti mohly něco vyrábět, souhlasí i Svaz průmyslu a dopravy.

"Myslím si, že by bylo dobré, kdyby se na školách učilo něco konkrétního, co lidi dělají rukama a vidí výsledek. Doba je někdy příliš virtuální, byť chápu, že budoucnost tomu patří," myslí si viceprezident svazu Radek Špicar.

Špicar byl jedním ze zástupců firem, kteří na pražské základní škole ve Vodičkově ulici diskutovali o tom, co bude potřebovat dnešní prvňák, až bude za dvacet let hledat práci nebo se ucházet o místa, která dnes ještě ani neexistují.

I když se firmy shodly, že digitální revoluce požadavky na zaměstnance zásadně proměňuje, trvají i na potřebě manuální zručnosti a kreativity.

"Domníváme se, že tenhle požadavek je oprávněný, protože to, co se vytrácí už u malých dětí, je jakási zručnost. Děti často žijí v panelácích a vůbec se jim nedostane do ruky žádné nářadí," říká za ministerstvo Fidrmuc.

Například slévárna Beneš a Lát už sama začala spolupracovat se školami a učit děti, jak vyrobit třeba otvírák na lahve. Firma také zve mateřské školky a základky na exkurze přímo do výroby.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Moje děti mají pocit, že vše, co je kreativní, je virtuální. Když to vypnou, tak to zmizí. Ale náš svět je přece velmi konkrétní. Potřebujeme nastartovat auto nebo se napít ze skleničky," podotkl ředitel slévárny Lumír Al-Dabagh.

Ministerstvo si představuje, že by několika školám stačila jedna společná dílna. "Byla by moderně vybavena a žáci by se v ní střídali tak, aby byla maximálně využitá," plánuje náměstek s tím, že školy by si mohly "půjčovat" i jednoho pedagoga, který by měl výuku dílen na starost.

"Nebyl by zaměstnancem jedné školy. Byl by to profesionál, aby výuka byla kvalitní, a školy by ho sdílely," dodal.

Konečné slovo ale budou mít ředitelé jednotlivých škol, kteří mají právo si plán výuky sestavit sami.

"Nechceme to dělat direktivně, ale chceme nabídnout školám prostor, aby si samy řekly, co je pro ně důležité," uzavřel Fidrmuc.