Zástupci krajských tripartit v pondělí vyzvali vládu, aby pro kraje pro příští rok znovu v rozpočtu našla peníze na opravu silnic druhé a třetí třídy. Žádají zhruba pět miliard korun. Po jednání celostátní tripartity s krajskými to řekl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Zástupci vlády, odborů a zaměstnavatelů jednali v pondělí také o podpoře zaměstnanosti v regionech, o čerpání evropských peněz či o plánech v cestovním ruchu.

"Budeme velmi seriózně hledat finanční prostředky tak, abychom krajům pomohly i v příštím roce," slíbil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Stát podle něj krajům už letos poskytl přes čtyři miliardy na rekonstrukce "dvojek a trojek". O financích se bude jednat při sestavování státního rozpočtu. O jeho podobě by měla na svém červencovém zasedání pak diskutovat i tripartita.

Celostátní tripartita se v pondělí s krajskými sešla podruhé. První společné zasedání se konalo loni. Potřetí se zástupci krajských vlád, odborů a podnikatelů z regionů sejdou s celostátní tripartitou začátkem příštího roku.

Původně se pondělní jednání mělo týkat školství. Tento bod se ale odložil na září, až se nová ministryně školství Kateřina Valachová (za ČSSD) zapracuje. Místo toho se zástupci krajských a celostátní tripartity zaměřili na podporu zaměstnanosti.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Na dopolední jednání celostátní a krajských tripartit navázalo zasedání zástupců vlády, odborů a zaměstnavatelů. Věnovali se mimo jiné čerpání evropských peněz. Všech deset českých operačních programů pro příští období je schváleno a začínají se vypisovat výzvy k podávání projektů a žádostí o finance, uvedl premiér. Podle Hanáka je podstatné ale také dočerpat zbývající prostředky z minulého období, tedy kolem 180 miliard. Šéf svazu průmyslu a dopravy podotkl, že by se ale peníze neměly čerpat "za každou cenu". Hrozí prý, že by špatně připravené záměry Brusel dodatečně neuznal a musel by je doplatit stát.

Podle předáka Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josefa Středuly je navíc nutné zajistit udržitelnost projektů do budoucna, aby jejich pokračování státní pokladna utáhla a nedoplácela na ně desítky miliard.

Celostátní tripartita se zaměřila i na cestovní ruch. Odbory i zaměstnavatelé v něm vidí zdroj pracovních příležitostí i příjmů do rozpočtu. "Je to průmysl jako každý jiný. ČR patří ke klenotům Evropy... Nejen filmy o pandě a milencích z Číny, ale využití především památek," uvedl Hanák. Podmínkou pro dobré fungování odvětví je podle něj zavedení elektronické evidence tržeb. S tím souhlasí i odboráři.

Na růstu platů se tripartita nedohodla

Tripartita v pondělí řešila také případný vyšší růst platů ve veřejné sféře, než jsou tři procenta dohodnutá na koaliční radě. Jednat o něm budou experti z ministerstev financí a práce s odboráři. Pondělní schůzka premiéra Bohuslava Sobotky, ministra financí Andreje Babiše a ministryně práce Michaely Marksové se zástupci odborů žádný konkrétní závěr nepřinesla. Po schůzce to řekli Marksová a předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.

První schůzka se uskuteční tento čtvrtek. Středula byl po jednání optimistický, nikdo z účastníků jednání se prý k požadavkům odborů nestavěl jednoznačně negativně. "Myslím, že to bylo pozitivní a budeme hledat, jaké varianty přicházejí v úvahu," řekl. Podle Středuly by jasněji mohlo být do zasedání tripartity naplánovaném na 27. července, kdy by se měl probírat státní rozpočet.

Vedle známého požadavku na pětiprocentní navýšení od ledna 2016 odbory jako variantu navrhly přidání už od listopadu. Šlo by o podobný model jako loni. "Umíme si to představit. Zejména proto, že ekonomika je v dobré kondici, domníváme se, že zdroje budou," řekl Středula.

Možnost zvýšení platů ještě letos musí posoudit hlavně ministerstvo financí, připomněla Marksová. "To je především ministerstvo financí, které musí říct, zda tam je, či není patřičný objem peněz. Naše ministerstvo je pak schopno to navýšení rozepsat do tabulek," poznamenala ministryně.

Plošné přidávání ve veřejném sektoru nepodporují zástupci zaměstnavatelů. Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka by růst platů měl být spojen s kvalitou výkonu.