Policie na vlakovém přejezdu ve Studénce eviduje za poslední půlrok pouze jedenáct přestupků.

Pouhý den po tragédii, kdy ve Studénce při srážce pendolina s kamionem zemřeli tři lidé, přitom natočila Česká televize (ČT) reportáž, v níž je jasně vidět, že pro řidiče je světelná signalizace spíše "doporučením" než příkazem k zastavení a během doby, která uběhla od zapnutí zvukové a světelné signalizace do spuštění závor, vjel na přejezd nejprve traktor s přívěsem a pak i osobní automobil. Dvě vozidla se tak během několika minut dopustila přestupku.

Vyvstala tak otázka, zda policie provádí kontrolu v místě dostatečně svědomitě. Ta si přesto stojí za svým.

"Já jsem tu reportáž viděla, taky mě to překvapilo. Každopádně my vycházíme z oficiálních kamerových záznamů, které tam jsou k dispozici," řekla HN mluvčí policie Moravskoslezského kraje. Zároveň ale odmítla, že by policie v tomto místě neprováděla dostatečně kontroly nebo nekontrolovala záznamy z kamerového systému, který je zde v provozu již od roku 2013.

Současně odmítá, že by policie svoji práci dělala nedůsledně. "Nedochází k namátkovému výběru, ale opravdu veškeré záznamy, které má policie k dispozici, vyhodnocujeme. Veškeré přestupky, které jsou touto cestou zjištěny, pak policisté předávají odborům dopravy místně příslušných úřadů k dalšímu řízení," dodává.

Policie také v blízkosti přejezdu provádí přímé kontroly, ovšem chování řidičů se během nich podle mluvčí mění.

"Z našich zkušeností můžeme uvést, že v tomto případě je jejich přítomnost preventivním prvkem. Řidiči dodržují zákon a na červenou signalizaci na přejezd nevjíždějí," vysvětluje, proč tento typ kontrol nemá dostatečné výsledky.

Slova policie potvrzuje starosta Studénky Lubomír Šobich. Problém podle něj nespočívá v nečinnosti či špatné práci policie. "Já nejsem schopen říci, zda jedenáct přestupků je dost a zda to odpovídá dostatečné hustotě kontrol. Pokud by těch přestupků bylo více, tak bych si opravdu řekl, že lidi už jsou úplně na hlavu. Na špatnou práci policie si nemohu stěžovat. Policie tam je," obhajuje činnost státního orgánu.

Hlavní problém spatřuje ve výši postihu. Poukazuje přitom na to, že maximální výše pokuty je pět tisíc korun a přičtení sedmi trestných bodů, přičemž odebrání řidičského průkazu hrozí jen v případě recidivy.

"Okamžité přitvrzení postihů za takovéto chování, odebírání řidičských průkazů a pokuty do 50 tisíc korun by možná spoustu lidí vyléčilo. V těchto případech, při zjištění a prokázání viny, si myslím, že ta sankce by měla být někde řádově úplně jinde, jak v rovině řidičského průkazu a ztrátě bodů, tak v rovině výše pokuty," dodává.

Ministerstvo dopravy chce v reakci na nedávnou nehodu ve Studénce zvýšit pokuty za přejíždění trati v době, kdy na zabezpečovacím zařízení svítí červené světlo. Zároveň spolu se správci kolejí, Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), hledá technické prostředky pro zvýšení bezpečnosti na přejezdech.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Pracovní komise má nyní vytipovat na koridoru Praha - Ostrava ta křížení silnic se železnicí, kde bude vhodné vybudovat mimoúrovňová křížení, nebo ty, které by bylo možné zrušit, řekl na čtvrtečním setkání s novináři šéf resortu Dan Ťok. 

"Podle současného správního řádu je nejvyšší pokuta dva a půl tisíce, což nám přijde hodně nízké a nemotivující," uvedl Ťok. Česko by se podle něj mohlo inspirovat sousedním Slovenskem, kde jsou pokuty trojnásobné. Kromě pokut by kolizím vlaků s auty mohla pomoci čidla nebo kamerový systém, který by prostor mezi závorami sledoval a dokázal rozeznat registrační značky aut. 

Problém s železničními přejezdy není v České republice nikterak novým. Jen v minulém roce na nich zemřelo 43 lidí. Letos jsou čísla o poznání přívětivější. Do dnešního dne zemřelo na přejezdech 12 lidí.