Provoz centrálního registru vozidel bude nejspíš nadále spravovat současný provozovatel, společnost ICZ. Ministerstvo dopravy se s firmou chystá bez výběrového řízení uzavřít smlouvu na dalších 18 měsíců poté, co soutěž na nového provozovatele zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Hodnotu zakázky odhadlo ministerstvo na téměř 45 milionů korun. Vyplývá to z ministerského materiálu pro pondělní jednání vlády. Prodloužení provozu musí ministerstvo vyřešit do 28. září, kdy současný kontrakt s ICZ vyprší.

Odhadovaných 45 milionů za rok a půl představuje proti dnešku částečnou úsporu. Jen za rok 2014 ministerstvo za provoz systému utratilo přes 43 milionů korun, uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Jde ale na druhou stranu o výrazně vyšší sumu, než kolik ve zrušené soutěži navrhovala společnost O2. Ta za tříleté období požadovala zhruba 40 milionů korun.

Roztržka mezi Ťokem a Rafajem

ÚOHS zdůvodnil zrušení soutěže tím, že ministerstvo v tendru použilo při prokazování kvalifikace pracovníků příliš obecný pojem "vzdělání technického směru", který musely firmy splnit. Zdůvodnění vyvolalo roztržku mezi ministrem dopravy Danem Ťokem a šéfem antimonopolního úřadu Petrem Rafajem.

Podle Ťoka je kvalifikační požadavek na vzdělání technického směru obecně používaný, obsahuje jej devět z deseti výběrových řízení a tato formulace se vyskytuje i v řadě platných zákonů. Zároveň poukázal na to, že antimonopolní úřad ministerstvu dopravy v posledních měsících několikrát vstoupil do výběrových řízení a zvýhodnil tím vyšší cenové nabídky. ÚOHS se proti výtce šéfa dopravního resortu hájil rozhodnutím Nejvyššího správního soudu.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Ten v září loňského roku určil, že uvedený pojem je pro oblast veřejných zakázek příliš obecný a připouští různé výklady, uvedl v tiskovém prohlášení úřad.

V současnosti běží lhůta pro podání opravného prostředku, kterým je rozklad proti rozhodnutí k předsedovi ÚOHS. Ministr Ťok už dříve uvedl, že rozklad podá a pokud by u předsedy Rafaje se rozkladem neuspěl, je ochoten se obrátit na soud.

Centrální registr vozidel vyřizuje žádosti spojené s přihlašováním a odhlašováním automobilů. Dosavadní provozovatel ICZ nahradil dřívějšího provozovatele, firmu ATS-Telcom. Ta systém spravovala od léta 2012, kdy registr přešel pod ministerstvo dopravy. Komplikovaný přechod z jednoho úřadu na druhý způsobil dlouhé fronty žadatelů o změny v registru na přepážkách.