Blanka se oficiální otevře ve 14.00 hodin v sobotu 19. září. Oznámil to náměstek primátorky Petr Dolínek. V prvních dnech až týdnech bude rychlost provozu v tunelovém komplexu Blanka v Praze snížená na 50 kilometrů za hodinu. Až si řidiči na tunely a nájezdy do nich zvyknou, zvýší se na 70 kilometrů za hodinu jako v ostatních pražských tunelech. 

Původně se přitom mluvilo o 20. září jako o "finálním" termínu - už v pondělí však Metrostav pro HN upřesnil, že otevření se o den urychlilo.

"Chtěli jsme ho otevřít v první možnou chvíli," vysvětlil Dolínek. Závěrečné zkoušky, které umožní zkušební provoz trojice tunelů, skončí v pátek. Ve čtvrtek 17. září je naplánované ještě velké cvičení integrovaného záchranného systému.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Většinu změn v dopravě neplánuje Praha zavádět okamžitě, v sobotu začnou spolu s otevřením tunelů fungovat jen semafory ve Wenzigově ulici na konci Nuselského mostu. Výhledově by se měla zklidnit také doprava ve Veletržní ulici v Praze 6 a na Malé Straně. Změny řeší na magistrátu tří pracovní skupiny, v první jsou městské části, které budou nejvíc ovlivněné, ve druhé zástupci všech městských částí Praha 1 až 22 a ve třetí odborníci.

"Každá takováto změna může nějaké těžkosti přinést, ale že by se měla zhroutit doprava v Praze, to se nestane," řekl František Lehovec z katedry dopravních staveb dopravní fakulty pražské ČVUT.

Výhodou je rovněž to, že se komplex otevírá o víkendu, kdy bude doprava slabší a řidiči se tak budou mít více času se změnami v dopravě vypořádat. Podle jeho kolegy Petra Moose z katedry aplikované informatiky může problémy v dopravě způsobit špatné napojení komplexu na pokračující městský okruh. Za ně podle něj mohou jak plánovači magistrátu, tak občanské iniciativy v pražských Holešovičkách a přilehlých oblastech.

"Připravili jsme plán na úplnou uzávěrku hlavního města Prahy pro nákladní dopravu nad 12 tun," řekl Dolínek. Těžké kamiony by mohly jen na dálnice a rychlostní silnice. Výjimky by mohl udělit jen magistrát nebo městské části, se kterými chce ještě plán probrat.

Většina odborníků podle Dolínka ale takové řešení nedoporučuje, dokud nebude otevřený Pražský okruh kvůli dopadům na okolní obce. "Na ministerstvu dopravy jsem byl ubezpečen, že by to mohlo být možné," dodal Dolínek. Zvažuje se také zavedení autobusové linky, která by projížděla tunelem Blanka ze Zličína do Kobylis.

Problematický tunel Blanka včetně napojení na Strahovský tunel vyjde na 43 miliard. Šestikilometrová stavba, která je součástí Městského okruhu, měla původně řidičům sloužit už v roce 2011.

Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů - od soudních pří přes prodražování až po propady půdy.

Jedním z problémů, které muselo vedení Prahy v posledních měsících řešit, byla výměna navlhlých kabelů v tunelu. "Dostali jsme od ČKD DIZ fakturu na 18 milionů korun za jejich výměnu. Vrátili jsme ji, protože ji nepovažujeme za oprávněnou," řekl Dolínek. Už v červnu firma poslala Praze fakturu na téměř 630 milionů, kterou město také odmítlo. Podle Dolínka nechce finanční záležitosti až do otevření tunelu řešit.