Německá automobilka Volkswagen uvažuje o propouštění nebo zkrácení úvazků pracovníků zaměstnaných na dočasné smlouvy, sdělila v pátek závodní rada firmy. Podle ní by to byl jeden z kroků, které by zčásti pokryly náklady spojené s emisním skandálem. Vláda Angely Merkelové podle listu Bild zkoumá zařazení těchto lidí do svého programu "kurzarbeit", kterým podporuje zkrácené pracovní úvazky a omezuje propouštění.

Závodní rada, která v podniku zastupuje zaměstnance, chce podpořit snahy o zachování dočasných úvazků, uvedl mluvčí rady podle agentury Reuters. Dodal ale, že vedení společnosti jedná o "různých scénářích".

Volkswagen uvedl, že nejbližší výhled prodeje automobilů a zaměstnanosti je nyní nepředvídatelný, a poukázal na několikaměsíční pokles globálního odbytu svých vozů. "Pokud by zaměstnanost měla dočasně klesnout, byly by rozumnou volbou zkrácené pracovní úvazky," sdělila firma. Dodala, že představenstvo dělá všechno pro zachování dosavadního počtu pracovních míst.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Volkswagen po celém světě zaměstnává kolem 600 000 lidí, z toho zhruba 72 500 v centrále firmy a na závodě vlajkové značky VW ve Wolfsburgu. Na dočasnou smlouvu pracuje v Německu asi 6000 lidí. Součástí koncernu je i česká Škoda Auto.

Volkswagen v září přiznal, že zhruba do 11 milionů aut s naftovými motory instaloval po celém světě software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Volkswagenu hrozí kvůli skandálu náklady v řádu desítek miliard eur a firma tento týden uvedla, že sníží investice do značky VW oproti původnímu plánu zhruba o miliardu eur ročně (asi 27 miliard korun).

Bild s odvoláním na nejmenované zdroje z vlády uvedl, že kabinet zvažuje přesunout dočasné zaměstnance Volkswagenu do programu kurzarbeit, který firmám umožňuje udržovat plné stavy i v situaci, kdy klesne odbyt. Myšlenku, kterou už nadhodil ministr hospodářství Sigmar Gabriel, ale odmítl Spolkový úřad práce. Z vlády to zatím nikdo nekomentoval.

Šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh počátkem měsíce řekl, že skandál s emisemi zatím pracovní místa v automobilce neohrožuje. To podle něj platí pro kmenový personál i pro zaměstnance s dočasnými smlouvami. Dodal ale, že rozsah krize a její důsledky pro celý koncern nelze předvídat, protože zatím nikdo neví, jak budou reagovat zákazníci.