Studenti Fakulty dopravní ČVUT sbírají zkušenosti v oboru nejen v českých firmách, ale i ve světě. Mohou studovat programy v angličtině a získávají "dvojité" diplomy. Děkan Miroslav Svítek říká, že pro obor dopravy je důležitá interdisciplinarita. Zavedli proto také projektový způsob výuky, kdy studenti pracují na reálných problémech pro firmy jako Škoda Auto, České dráhy či Řízení letového provozu ČR. Zapojují se i do výzkumů v oboru inteligentních měst třeba v Latinské Americe.

HN: Jak připravujete studenty na to, aby nepřicházeli na trh se zastaralými znalostmi?

Od vzniku fakulty dopravní v roce 1993 realizujeme projektově orientovanou výuku. Studenti dělají konkurz na svůj projekt už ve třetím semestru studia. Řada prací je podpořena našimi průmyslovými partnery, proto mohou reagovat na problémy praxe. Díky tomuto principu se mladí mohou dlouhodobě věnovat zvolené problematice, což je pak vidět i na kvalitě závěrečných diplomových prací. Firmy zase mohou sledovat studenty při řešení úkolů a vybrat si mezi nimi své budoucí zaměstnance.

HN: Jak rychle reagujete na potřeby firem?

Když se objeví nové požadavky v oblasti vzdělávání, jsme schopni ihned vypsat nový projekt. Z manažerského hlediska pak kolem nového úkolu vzniká zajímavý a unikátní tým lidí, kde se ti mladší učí od starších. Ukáže se, kdo se jak profiluje. Vyjeví se i různé psychologické přednosti či nedostatky při práci. Tím, že se naši absolventi posléze dostanou na strategické pozice v řadě firem, máme v praxi odborníky, kteří moderní přístupy v managementu také prosazují.

Miroslav Svítek (46)

Děkan Fakulty dopravní ČVUT. Vystudoval obor radioelektronika na fakultě elektrotechnické. V teoretickém výzkumu se zabývá kvantovým modelováním systémů a procesů. V aplikačním výzkumu se zaměřuje na návrh a řízení komplexních systémů, jako jsou "smart cities" a "smart regions". Je spoluautorem více než 200 odborných publikací a autorem pěti monografií. V 2008 získal zlatou Felberovu medaili za rozvoj ČVUT a v roce 2010 stříbrnou medaili Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici za rozvoj a budování oboru informatika.

HN: Můžete představit nějaký projekt, ve kterém jste úspěšní?

Zajímavý projekt dlouhodobě řešíme třeba ve spolupráci se Škodou Auto. Zabýváme se vozidlovými simulátory a modelováním interakce řidič−vozidlo. Vyvinuli jsme unikátní metodiku, která odhaduje, kolik procent mentální kapacity řidič věnuje sledování dopravní scény a kolik ovládání vozidla.

HN: Nově se věnujete elektromobilitě, což je pro mladou generaci atraktivní téma.

Téma elektromobility sledujeme ze systémového hlediska, což znamená, že se nezajímáme pouze o elektrické dopravní prostředky, ale také o jejich vhodnou integraci do energetické sítě a o obchodní modely jejich zavádění do praxe. Elektromobilita v našem pojetí jsou i tramvaje, elektrobusy, elektroskútry či elektrokola.

HN: Dopravní fakultu ČVUT zvou firmy a města do unikátních projektů, v poslední době souvisejících s rozvojem inteligentních měst. Jak si to vysvětlujete?

Doprava je totiž interdisciplinární obor. V současném rozvoji techniky je podle mě překonané přísné rozdělení na stavební, elektrotechnické, strojní nebo informatické obory. Naopak roste poptávka po absolventech s průřezovými znalostmi. Protože se na fakultě dopravní zabýváme i provozem letecké, silniční a železniční dopravy, musíme se kromě technických oblastí věnovat i manažerským, legislativním či ekonomickým otázkám.

HN: Dopravní fakulta se angažuje také v českých regionech. Co může například přinést spolupráce s Technologickým centrem v Písku?

Znalostní ekonomika by měla principiálně vycházet zdola a vhodně reflektovat potřeby místních obyvatel. Kdyby se například povedl chystaný pilotní projekt smart city v Písku, určitě tam vznikne i nový regionální průmysl. Vzniknou i nové služby, které dnes ani ještě neznáme.

HN: Studenti jezdí také do Mexika a jiných zemí Latinské Ameriky na tamní univerzity. Proč?

V oblasti smart cities spolupracujeme s univerzitou v Guadalajaře, městě s 4,5 milionu obyvatel. Tamní univerzita má přes 200 tisíc studentů. Guadalajara byla vybrána organizací Institute of Electrical and Electronics Engineers jako pilotní smart city v Latinské Americe. Další partnerské univerzity jsou v Bogotě a Bucaramanze. Například zmíněná Latinská Amerika potřebuje koncept smart city, protože tamní města prošla bouřlivým rozvojem. Mají enormní počet obyvatel, ale nedobudovanou městskou infrastrukturu.

HN: Vaši studenti jsou žádáni všude po světě. Z jakého důvodu?

Nabízíme dva magisterské programy vyučované v angličtině, kdy studenti získají titul z obou škol. První obor se zabývá inteligentními dopravními systémy a realizujeme jej s univerzitami ve Vídni a Švédsku. Druhý program je zaměřen na dopravu a logistiku ve spolupráci s Texaskou univerzitou v USA. Studenti z těchto oborů se dobře uplatňují, poznají různé kultury i vzdělávací systémy. Je to způsob, jak vychovat mezinárodně uznávané odborníky. Musíme si uvědomit, jak dlouho trvá vzdělávací proces − když začneme s výukou nových přístupů dnes, první absolventy budeme mít až za pět let. Naše fakulta proto reaguje na nové vývojové trendy v časovém předstihu, čímž se všichni stáváme tak trochu vizionáři.

jarvis_5623ed0ce4b091efa72d727f.jpeg
Miroslav Svítek
Foto: HN - Matej Slávik
jarvis_5623ed0ce4b091efa72d7283.jpeg
Miroslav Svítek
Foto: HN - Matej Slávik