Přes dva miliony Čechů vloni vycestovalo do zahraničí takzvaně "na vlastní pěst". S nárůstem nízkonákladových letů a internetového prodeje ubytování se razantně změnil způsob, jakým si Češi plánují a zajišťují dovolenou. Vystavují se tak ale většímu riziku než klienti cestovních kanceláří. Ty musí být už od roku 1990 pojištěné proti krachu, a tak pokud některá z nich zbankrotuje, dostane její klient kompenzaci, nebo se pojišťovna postará o jeho odvoz z dovolené. Lidem, kteří se například v roce 2009 po krachu nízkonákladové aerolinky SkyEurope nemohli dostat na dovolenou nebo z ní, ale nikdo žádnou kompenzaci nedal.

To by se však mělo změnit. Evropský parlament v úterý schválil směrnici o takzvaných cestovních balíčcích. Ta by měla ochránit turisty, kteří si v jednom balíčku kupují spolu s letenkami také další služby jako například ubytování nebo pronájem auta, proti neočekávaným událostem. Těmi může být krach letecké společnosti, ale také nestabilita v místě pobytu.

"Na rozdíl od klientů cestovních kanceláří nebyli tito turisté proti podobným nepříjemnostem vůbec chráněni. Jsem ráda, že se v tomto směru pohneme vpřed," uvedla europoslankyně Dita Charanzová (ANO), která byla zpravodajkou předkládané směrnice za frakci liberálů.

V praxi to bude vypadat tak, že pokud si uživatel koupí na jednom místě nebo stránce na internetu více služeb, budou tomuto pojištění podléhat. Jedná se například o chvíle, kdy po zakoupení letenek nabízí společnost také ubytování nebo zapůjčení auta v místě příletu. Pokud si takto uživatel svou dovolenou nebo služební cestu objedná, bude to bráno jako "cestovní balíček" a pojištěno. Součástí "balíčku" budou také všechny dodatečné služby, ke kterým se uživatel "prokliká" přes použitý portál do 24 hodin po nákupu první služby. A to pokud obchodníci, u kterých si služby koupil, sdíleli uživatelovo jméno, e-mail a platební údaje.

Spotřebitelé by ale neměli mít pochyby, kdy ještě o služby v rámci "balíčku" jde. Společnosti je budou muset před zaplacením o tom, jestli jde o soubornou službu, informovat.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Europoslanci návrh ještě pozměnili tak, aby měli cestující možnost bezplatně zrušit smlouvu o cestovních službách, pokud jejich cena před odjezdem vzroste o více než osm procent. Podle Evropské komise se nová pravidla budou vztahovat na 120 milionů zákazníků, kteří si cestovní služby objednávají prostřednictvím internetu. Platit pak začne nejpozději do osmnácti měsíců od chvíle, kdy ji Evropský parlament schválil.