Firma Metrostav se ve středu před soudem neusmířila s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které žaluje o více než 51 milionů korun kvůli stavbě obchvatu Kolína. Firma požaduje zaplacení údajné škody za nepředání všech částí staveniště a pravomocných povolení. Obchodní úsek Městského soudu v Praze bude řešit znalecký posudek, soudce projednání odročil na únor 2016.

Případ začal řešit soudce Karel Hanuš, který se na úvod zeptal obou stran, jestli je možné uzavřít smír, což se nestalo. Podle advokáta ŘSD, které je státní příspěvkovou organizací ministerstva dopravy, se tato varianta na úřadu zatím ani neprobírala.

Právní zástupce Metrostavu zmínil, že stejný soud podle něj řešil nedávno velmi podobný případ, ve kterém došlo na částečné uhrazení škody, a Metrostav pak vzal žalobu zpět.

Soudce řekl, že nyní jde hlavně o vyjasnění právních názorů na věc, a případ odročil na únor příštího roku. "Dnešní jednání bylo přípravné. Žalovaný přislíbil doplnit tvrzení a založit znalecký posudek. Vše ostatní je zatím předčasné," řekl Hanuš po jednání. Podle informací mají obě strany sporu vlastní posudek. V takových případech soudy obvykle nařídí vyhotovení dalšího, tzv. revizního posudku.

Spor se týká nároku Metrostavu, který prý kvůli prodloužení lhůty musel prodloužit bankovní záruku. Firma poukazuje také na mzdové nároky pracovníků, kteří měli být na stavbu nasazeni.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

"Obchvat Kolína je zakázka, která je stavebně ukončená a vyfakturovaná s tím, že zhotovitel (Metrostav) si tam následně nárokuje další plnění," řekl již dříve mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Ředitelství proto nepředpokládá, že by se stavební firma v tomto sporu domohla dalších peněz, dodal mluvčí s tím, že celý spor je dosud na začátku a ŘSD bude rozhodnutí soudu respektovat.

Výstavba obchvatu, který z Kolína odvedl těžkou nákladní dopravu, oficiálně začala v březnu 2009. Osmikilometrový úsek silnice, který vyšel na více než dvě miliardy korun, byl slavnostně zprovozněn v prosinci 2012. Tranzitní dopravou zatížený Kolín čekal na obchvat přes 40 let.

Práce na přeložce s 12 mosty, které spolufinancovala Evropská unie, se zdržely kvůli výkupu pozemků, budování obchvatu zkomplikovaly také problémy s podložím. Stavebníci museli provést rozsáhlejší sanační práce, než původně předpokládali, a obchvat se kvůli tomu podle dřívějších informací ŘSD prodražil přibližně o 40 milionů korun.