Před dvěma lety dostal pražský advokát Jiří Hartmann zajímavou nabídku. Měl zastupovat tisíce lidí najednou − nespokojených, že jim banky účtují k úvěru ještě extra poplatky. "Když jsem si to nastudoval, rychle jsem vycouval: bylo by to hrozně pracné a složité," vzpomíná advokát kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

V Česku pro takové případy ne­existují takzvané hromadné žaloby, známé hlavně ze Spojených států.

Nyní ale právě tuhle novinku začínají na ministerstvu spravedlnosti připravovat. Shodou náhod v době, kdy se hlásí první řidiči odhodlaní soudit se s Volkswagenem o odškodnění kvůli podvodnému softwaru na snižování emisí.

"Míříme k začlenění skupinových žalob do našich zákonů. Uvažuje se o tom, že vznikne nový spotřebitelský zákoník. Pak by se skupinové žaloby mohly stát jeho součástí," potvrdil ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO).

Paragrafy se už připravují

Ministr Pelikán nedávno obnovil skupinu odborníků, která se zavedením hromadných žalob už dříve zabývala. Tento krok nesouvisel s Dieselgate. Ministerstvo potřebuje do českých zákonů zavést evropskou směrnici, která řeší jiný problém − kartely a jejich dopady na spotřebitele.

Například když se zjistí, že se mobilní operátoři tajně dohodli na cenách. Směrnice má dát lidem možnost, aby se s operátory soudili o náhradu škody, což je nejsnazší provést zavedením hromadných žalob.

Podle informací HN by se měla otázka dostat v příštích měsících i na schůze Legislativní rady vlády, která projednává všechny připravované zákony a směrnice. Hromadnou žalobu, do níž se mohou zapojit tisíce lidí, dnes sice teoreticky podat lze, ale podle právníků je proces tak náročný, že ho málokdo podstoupí. "Proto se skoro vůbec nepoužívá," říká advokát Hartmann. Například je nutné podat za každého člověka zvláštní žalobu a samostatně zaplatit soudní poplatky, které tvoří pět procent žalovaného odškodnění.

Tisíce lidí, ale jen jedna žaloba

Naposledy se něco takového objevilo právě v kauze bankovních poplatků za úvěry, která nakonec skončila neúspěchem klientů: soudy rozhodly, že poplatky účtují banky v souladu se smlouvami.

Naproti tomu při hromadné žalobě by zjednodušeně stačilo, kdyby se pod jednu žalobu podepsali všichni poškození lidé a uhradili jeden poplatek.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Žalobu by řešil jeden soud, zatímco třeba u bankovních poplatků jich rozhodovalo víc − záleželo na sídle žalované banky. "Takže je to levnější a rychlejší pro žalobce i pro justici, kterou jinak tisíce žalob spolehlivě zahltí," vysvětluje advokát David Kuboň z kanceláře KLB Legal.

Ta nyní nabízí majitelům škodovek a dalších aut koncernu Volkswagen, že za ně bude vyjednávat o odškodnění a případně se bude i soudit.

Plán zatím naráží na fakt, že se stále čeká na výsledky testování, ve kterých autech nelegální software je, co způsobuje a co s motorem udělá jeho odstranění.

Z toho, jak je dnes podání hromadné žaloby komplikované, vyplývá, že se vyplatí podávat ji jen při opravdu velkém odškodnění. "Kvůli 10 nebo 15 tisícům je to zbytečné," říká advokát Kuboň.

Zároveň je dost nepravděpodobné, že by nové paragrafy o skupinových žalobách posloužily ještě v případných sporech s Volkswagenem. Než novela nějakého zákona vznikne, trvá to obvykle déle než rok. A další rok − když jde vše hladce − ji politici schvalují.

Například britský koncern BP zaplatil v roce 2012 po podobné hromadné žalobě lidem postiženým ropnou havárií v Mexickém zálivu vysoké odškodnění − celkem ho stálo 7,8 miliardy dolarů.