"Baví mě zastupovat ty, kteří slovo spravedlnost chápou stejně jako já. Nejsme tu od toho, abychom zastupovali všechny," hřímá místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek do senátorským lavic.

V těch však nesedí senátoři, ale děti z žákovských parlamentů 24 základních škol a gymnázií z celé republiky. Na svých školách řeší to, aby si jejich spolužáci měli o polední pauze kde odpočinout nebo vymýšlejí způsoby, jak vybrat co nejvíce peněz pro nemocného kamaráda. Teď si školáci přijeli do Prahy poslechnout, jak se dělá velká politika.

A rozdílu si všimli na první pohled. "Naše prostředí je natolik specifické, natolik malé, že musíme fungovat tak, abychom opravdu všem vyhověli, kdežto oni zastupují spíš nějakou konkrétní skupinu. My máme tu nelehkou úlohu, že musíme najít kompromis úplně pro všechny," vysvětluje septimán Mirko Tomášek ze Žďáru nad Sázavou.

Mirko patří k nejstarším zástupcům školských parlamentů, kteří v pondělí do Senátu přijeli. V lavicích ale sedí i děti mnohem mladší, které občas mají problém dlouhé promluvy poslanců a senátorů sledovat. Někteří politici jako by občas zapomínali, kdo proti nim sedí. A tak mluví o xenofobii, návratové politice a rozpočtovém určení daní.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Občas to až moc dopodrobna rozebírali. Pro nás to mohlo být stručnější," zhodnotila výstup politiků Anežka z osmé třídy uherskohradišťské základky, které se nejvíc líbily názory Niny Novákové. Poslankyně za TOP 09 nezapře dlouholetou kariéru učitelky, takže dětem dokáže srozumitelně vyprávět i o uprchlické krizi.

Kromě uprchlíků děti nejvíc zajímá hlavně to, proč se vůbec někdo rozhodne pro dráhu politika. A jestli by se přítomní rozhodli stejně, kdyby měli tu možnost. Sami školáci už zvažují, jestli se jednou z žákovského parlamentu přesunou do toho v pražské Sněmovní ulici.

"Přemýšlely jsme o tom, ale zatím nemáme dost informací. Asi budeme pokračovat v dětských parlamentech a pak se rozhodneme," říká deváťačka Barbora z Uherského Hradiště za přitakávání spolužačky Anny. Obě dívky na jaře čekají přijímačky na gymnázium. Barbora kromě toho zkusí i uměleckou průmyslovku.

Ze základky Nad Alejí už mají dívky zkušenosti s pořádáním retrotýdne na oslavu čtyřicetiletého výročí založení školy nebo s adopcí na dálku.

Debatu dětí s politiky a hlavně prezentaci žákovských nápadů, jak vylepšit svou školu nebo někomu pomoci, uspořádalo v Senátu Centrum pro demokratické učení, které se snaží vést děti k respektu.

"Práci s žákovskými parlamenty děláme s velkou vírou v to, že z vás vyrostou lidé, kteří dokáží respektovat kohokoli jiného a zároveň budou sebevědomě schopni vyjednat si respekt u jiných," vysvětlila na závěr školákům Eliška Urbanová z centra.