Senát schválil beze změn novelu, která mimo jiné umožní obcím omezit provoz vozítek segway. Norma také nařizuje chodcům mít na sobě mimo obec reflexní prvky a umožňuje policii zadržet malý technický průkaz při špatném technickém stavu vozidla.

Rozhodl o tom ve středu Senát navzdory snahám některých senátorů, kteří chtěli mimo jiné odebrat strážníkům právo měřit rychlost jízdy nebo povolit cyklistům jízdu i po vypití menšího množství alkoholu.

Novelu, která také uloží motoristům povinnost čistit vozidla od ledu a také od sněhu, pokud jim brání ve výhledu, nyní dostane k podpisu prezident.

Norma má rovněž umožnit odebrat na půl roku řidičský průkaz těm, kdo by přejížděli železniční přejezd v době signalizace příjezdu vlaku. Pokuta za takový přečin se zatím nezvýšila, jak požadovali zelení, podle senátora ČSSD Petra Gawlase se ale do budoucna zvažuje její navýšení z pěti tisíc korun na pětinásobek.

Největší díl tříhodinové debaty zabrala senátorům diskuse o zrušení práva strážníků měřit rychlost, které prosazoval předseda senátorů ODS a teplický primátor Jaroslav Kubera. "K návrhu na vypuštění možnosti měřit rychlost vozidel obecní policií má ministerstvo dopravy shodně s ministerstvem vnitra negativní stanovisko," řekl senátorům ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Zdůvodnil to mimo jiné tím, že tato změna nebyla projednána s dotčenými orgány a nebyl vyhodnocen její dopad na bezpečnost provozu i na investice obcí do radarů.

Kubera argumentoval tím, že mnohé obce si chtějí pouze vylepšit příjmy, a rychlost proto nechávají měřit mimo zastavěné území. Poukázal rovněž na administrativu a nárůst nezaplacených pokut za dopravní přestupky, které se podle něj za minulých pět let vyšplhaly z 29 milionů na 43 milionů korun.

Předseda senátorů ČSSD Petr Vícha připustil, že městská policie by rychlost jízdy měřit nemusela, ale kompenzuje tím nedostatečné kapacity republikové policie kvůli zajištění vyšší bezpečnosti v obcích. Tím argumentovala i senátorka Zuzana Baudyšová (za ANO). "Mluvím sama proti sobě, protože jsem sponzorkou městské policie. Velmi často ji za rychlou jízdu dotuji," přiznala.

Místopředseda Senátu Zdeněk Škromach (ČSSD) navrhoval povolit cyklistům buď podle rakouského vzoru 0,8 promile alkoholu v krvi, pokud by jeli po silnicích třetí třídy a nebo cyklostezkách, nebo variantně 0,5 promile. Chtěl rovněž omezit maximální výši pokuty za alkohol pro cyklisty na 500 korun. Argumentoval tím, že policisté často vybírají pokuty na vinařských cyklostezkách.

"Dvě deci vína určitě nejsou tím, co by bezpečnost ohrozilo," uvedl Škromach. Obdobný návrh lidoveckého poslance Jiřího Junka ovšem odmítla při schvalování novely loni v prosinci i sněmovna.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

K povinnosti reflexních prvků pro chodce, tedy vest nebo jen pásků na rukáv, ministr dopravy uvedl, že za její porušení bude hrozit až dvoutisícová pokuta. Ťok také řekl, že ministerstvo má dohodu s policií, aby spíše reflexní pásky lidem rozdávala. Oznámil také, že se jeho úřad snaží o dohodu s Českou asociací pojišťoven na zajištění odtahu nepojízdných vozidel. Reagoval tak na požadavek senátorky Jitky Seitlové (za SZ), aby vláda přijala opatření proti předraženým odtahům.