Problematickou kartu Opencard by měla při jízdách v MHD v Praze nahradit nová čipová karta s názvem Lítačka. Od února magistrát spustí nový systém vydávání karet, od poloviny roku pak budou lidé jezdit na Lítačku. Na tiskové konferenci to v pondělí oznámila primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Primátorka už vloni avizovala, že Opencard do dvou let skončí.

Podle magistrátního posudku je projekt předražený, zastaralý a neužitečný. Projekt Opencard, který vznikl za vlády primátora Pavla Béma (ODS), stál Prahu nejméně 1,75 miliardy korun. O chystaném projektu informovaly už pondělní HN.

Přesný termín přechodu na Lítačku primátorka říct nechtěla. Cestující podle ní nic nepoznají. Lidé tak na současnou Opencard dojezdí, jen si pak nebudou prodlužovat její platnost, ale dostanou novou Lítačku. Nějaký čas tak budou fungovat obě karty vedle sebe. Město ale bude současně připraveno nový systém nasadit okamžitě, pokud dosavadní Opencard zkolabuje. 

"Je to jeden z důležitých kroků, kterým postupně dojde k vyřešení problému s Opencard," uvedla. Náklady na připravovaný projekt podle ní nepřekročí deset milionů korun. V budoucnu nebude mít jen podobu plastové karty. "Máme tu ambici, abychom ji měli v elektronické i papírové podobě a možná i v podobě čipu," doplnila. V současnosti prý běží testovací provoz.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

O provoz nové karty se bude starat městská společnost Operátor ICT. Město tak nechystá smlouvy s žádnými dodavateli, na kterých by byl provoz karty v budoucnu závislý. "Vše bude pod Prahou, systém tak bude pružnější a rychlejší. Deset let starý systém Opencard jsme nekopírovali, to by bylo, jako byste si v dnešní době chtěli otevřít DVD půjčovnu," řekl Václav Strnad z Operátora ICT.

Operátor chystá připravit v následujících měsících další funkce karty, mezi nimi například možnost zajistit si ji on-line, což nyní u Opencard nefunguje. Cestující si budou moci také, stejně jako v případě Opencard, pořídit anonymní kartu bez osobních údajů. "Tato možnost zůstane, je hojně využívána například hotely," řekl Strnad. Novou Lítačku budou moci lidé využívat také v Městské knihovně. Kolik roční provoz nové karty firmu bude stát, Strnad neuvedl.

Na sociálních sítích už vznikla stránka, která se vymezuje proti tomu, aby se nový kupon jmenoval "lítačka". V Praze se říká "tramvajenka", diskutují lidé. Podle nich se "lítačka" užívá hlavně mimo Prahu. Název karty ještě není definitivní, je ale pravděpodobné, že se už nezmění. Naopak design karty lidé chválí.

Opoziční TOP 09 nebere Lítačku vážně

Opoziční TOP 09 nebere plány primátorky Adriany Krnáčové (ANO) ohledně karty na MHD s názvem Lítačka vážně. TOP 09 i opoziční ODS vadí, že primátorka projekt připravovala potají, aniž informovala zastupitelstvo.

"Podle informací, které jsou k dispozici, byla celá akce připravována v naprostém utajení," řekl zastupitel a bývalý náměstek Jiří Nouza (TOP 09). "Mám o tom řešení pochybnost a obavu, že pod vedením paní primátorky dopadají věci neslavně a že stejně může dopadnout i tato," doplnil.

Podle něj připadá v úvahu otázka, zda jsou kroky primátorky v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. "Návrhy primátorky dávno nebereme vážně. Žádný z nich se totiž nikdy nezrealizoval," uvedl předseda klubu zastupitelů Václav Novotný (TOP 09).

Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka Praha pouze vyměnila červenou kartičku za zelenou. "Jde jen o mlhu vzhledem k exekucím ze strany EMS," řekl. "Paní primátorka má krátkou paměť, na zastupitelstvu žádné informace k Opencard podávány nebyly. Tento bod totiž nikdy nepřipustila na program," doplnil.

Praha má nevyřešené smlouvy s vlastníkem práv k Opencard, firmou eMoneyServices (EMS). Vydávání karet v uplynulých měsících opakovaně zkolabovalo a provází jej potíže. I kvůli tomu se vedení města rozhodlo pro částečný návrat k papírovým kuponům. EMS po magistrátu žádá přes 600 milionů korun. O 140 milionů se soudí. Praha ale podle primátorky platit nehodlá. Podle reportéra DVTV Filipa Horkého společnost EMS zvažuje mezinárodní arbitráž.

Podle mluvčího vlastníka karty, firmy EMS, Martina Opatrného neřeší zavedení Lítačky problémy Opencard. "To je nařízenou kontrolu, dluhy, škody. Zavedení Lítačky je nehospodárné, kdy Praha bude muset platit systém papírových kuponů, Opencard a systém Lítačky," řekl Opatrný. Operátor ICT podle něj navíc není schopen zajistit bezproblémový chod Opencard. "Praha nemůže garantovat, že souběh Lítačky a Opencard bude skutečně fungovat," uvedl.

Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí. Skutečných uživatelů je ale méně. Karta měla mít celou řadu funkcí a držitelům měla zajišťovat slevy na vstupném. Funguje ale především jako elektronická tramvajenka či průkaz do Městské knihovny. Obvodní soud pro Prahu 1 nedávno kvůli kartě Opencard uvalil na hlavní město exekuci.

Jízdné by mohlo podražit

V Praze by mohla vzrůst cena některých druhů jízdenek. O kolik a kterých, není jasné, zdražovat se ale určitě nebudou roční kupony a základní jízdenky za 24 Kč, řekl v pondělí náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD, má nyní vypracovat studii, na jejímž základě město buď zdraží, nebo ponechá současné ceny. Kdy změna tarifů může nastat, není jasné.

"Vzhledem k tomu, že došlo ke zvýšení přepravních výkonů, tak lze připustit zvýšení ceny, ale pouze u kuponů, které nevyužívají běžně Pražané. Nyní jsem zadal Ropidu připravit návrh nových tarifů, až ho obdržím, tak bude na politickém rozhodnutí, jak případně hýbat s cenami," řekl Dolínek.

Ke zvýšení přepravních výkonů vedlo mimo jiné loňské zprovoznění prodlouženého úseku metra A z Dejvické do Motola.

Změna by se mohla dotknout jízdenek, které využívají turisté. Mezi ně patří kupříkladu jednodenní nebo třídenní jízdenky. Dolínek v pondělí pouze potvrdil, že určitě nebudou zdražovat roční kupony a jízdenky za 24 korun. "To je z důvodu, aby nepřibylo černých pasažérů," řekl.