Česko a Sasko se dohodly na společném vybudování vysokorychlostní železnice z Prahy přes Ústí do Drážďan. Hotova by mohla být v roce 2030. Trať spojí Českou republiku a Německo tunelem pod Krušnými horami.

Sloužit bude osobní i nákladní dopravě, cestu z Prahy do Drážďan zkrátí z dnešních více než dvou hodin na hodinu. Zároveň se tak zvýší kapacita pro nákladní dopravu, sníží hluková zátěž a dopravní zatížení v labském údolí.

Podrobnosti k projektu v pátek na konferenci v Ústí nad Labem představil ministr dopravy Dan Ťok a saský ministr hospodářství Martin Dulig.

Náklady na stavbu se odhadují v řádech desítek miliard korun. Peníze nejsou podle Ťoka problém. "Peníze vezmeme ze státního rozpočtu, v evropských rozpočtech, z peněz bych strach neměl. Pro Česko je důležité, že ho nebudou vysokorychlostní tratě obcházet," zdůraznil Ťok.

Dominantní stavbou nové železniční trati bude tunel pod Krušnými horami dlouhý 26,5 kilometru, z toho na německé straně bude měřit 15,1 kilometru a 11,4 kilometru na české straně. V Ústí je plánován nový terminál na západním nádraží, protože pro novou vysokorychlostní trať směrem z Ústí do Prahy se počítá jen s osobními vlaky.

Železniční spojení mezi Prahou a Drážďany, které vede po koridoru podél Labe, nyní měří 196 kilometrů. Nová trať bude dlouhá 140 kilometrů. Z Drážďan do Ústí v současnosti cesta trvá 65 minut, po vysokorychlostní trati to bude 25 minut. Z Ústí do Prahy teď cestující jezdí vlakem 70 minut, po nové trati to bude 27 minut. Vlaky by z Drážďan do Ústí mohly jezdit rychlostí až 230 kilometrů v hodině a z Ústí do Prahy až 350 kilometrů v hodině.

Kapacita současné železniční tratě podél Labe bude v krátké době podle odhadů odborníků vyčerpána. "Pohraniční stanice Děčín/Bad Schandau je co do železničního provozu nejvytíženější v ČR a patří i mezi nejvytíženější v Německu. Nedávno dokončená studie potvrdila, že vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan potřebujeme." uvedl Ťok.

Drážďany jsou pro napojení české železnice na vysokorychlostní tratě nejvhodnější volbou, protože rameno západoevropských vysokorychlostních tratí je zde nejblíže k ČR.

V Německu se projekt posuzuje v rámci plánu spolkových dopravních cest. "Předpokládáme, že v létě budou k dispozici výsledky analýzy. Pak bude projekt předložen spolkovému sněmu a do konce roku 2016 bychom měli mít jistotu, že byl projekt schválen," uvedl Dulig. Páteční konference je podle něj jistým apelem na politiky. "Je to velký generační projekt, o jehož významu musíme přesvědčit politiky i veřejnost," zdůraznil.

Projekt je podle Ťoka z hlediska ekologie velmi výhodný, protože odvádí železniční dopravu z údolí Labe do tunelu. "Myslím, že ani ekologové by neměli proti tomu nic říkat," uvedl Ťok.

V původních plánech vysokorychlostní železnice Ústí nad Labem míjela, podle dnes zveřejněných se počítá i se zastávkou na severu Čech. "Děláme vlaky pro lidi, je potřeba, aby zastavily tam, kde lidi bydlí. Dneska se ukazuje, že zastavení vysokorychlostního vlaku není takový problém," řekl ministr.

Česko se v rámci EU už zavázalo k vysokorychlostnímu spojení Praha–Lovosice v rámci ramena pokračujícího dále na Drážďany. Základním parametrem stavby je maximální rychlost do 350 kilometrů v hodině. Ekonomičnost projektu nicméně musí ještě posoudit studie proveditelnosti.