Potlesk za odvahu zaslouží značky Citroën, Peugeot a DS patřící do jednoho koncernu. I když laboratorní měření spotřeby jejich vozů patří v segmentech, kde působí, k nejlepším, rozhodly se uvádět také reálnou spotřebu automobilů v běžném provozu. A ta je mnohem vyšší.

Každý řidič, který se nesnaží za každou cenu jezdit co nejekonomičtěji, totiž ví, že se hodnot z laboratorních testů v běžném módu nedobere. A šoféry rozdíl mezi tím, kolik skutečně jejich auta konzumují a kolik výrobci uvádějí, čím dál více rozčiluje. Francouzské značky v prohlášení k měření spotřeby v reálném provozu uvádějí, že se rozhodly bojovat proti diskreditaci automobilového průmyslu, kterou laboratorní testy způsobují.

Hodnoty z měření v reálném provozu, které Peugeot nově zveřejnil u modernizovaného malého SUV s označením 2008, jsou o 29 až 48 procent vyšší než čísla laboratorní.

U nejslabšího a nejlevnějšího motoru pro Peugeot 2008, benzinového tříválce 1.2 PureTech naměřila automobilka v reálném provozu spotřebu 6,3 l na 100 km, tedy o 29 procent více než ukázala laboratorní měření (4,9 l). Ještě větší rozdíl byl u silnějšího turbomotoru 1.2 PureTech/81 kW s automatickým řazením. V technických datech pro francouzskou verzi je uváděná spotřeba od 4,8 l (pro českou specifikaci 5,2 l), realita ale ukázala 7,1 l, tedy hodnotu o 48 procent vyšší.

O mnoho lépe nedopadly ani naftové motory. Turbodiesel 1.6 BlueHDI/73 kW s laboratorní spotřebou 3,7 l zkonzumoval v reálném provozu 5,1 l, tedy o 38 procent více. A silnější verze s 88 kW, která v laboratoři dosáhla také 3,7 l, si na silnici řekla o 5,2 l (+41 %).

Zajímavé je, že při prezentaci nového auta ve Španělsku jsme testovali nejslabší verzi naftového motoru s výkonem 55 kW a její laboratorní spotřebu 3,7 l překročili mnohem méně. Jezdili jsme klidnou jízdou na všech typech komunikací v rovinatém terénu za 4,6 l. Podrobný test nového Peugeotu 2008 si můžete přečíst zde.

Podobná čísla letos koncern Peugeot Citroën zveřejnil i u dalších modelů. U vozu Peugeot 308 1.6 BlueHDI/88 kW naměřil v reálném provozu pět litrů, tedy o 56 procent více, než udává z laboratorního měření, podle něhož jde o nejúspornější auto s dieselovým motorem na trhu (3,2 l).

Rodinný Citroën Grand C4 Picasso se stejným motorem si na silnici řekl o 5,6 l nafty na každých 100 km, zatímco v laboratoři to byly rovné čtyři litry. A malý luxusní model D3 opět s motorem 1.6 HDI/88 kW s laboratorní spotřebou 3,6 l si v reálném provozu řekl o 4,9 l.

Měření v reálných podmínkách proběhlo na veřejných situacích poblíž Paříže (25,5 km ve městě, 39,7 km mimo město a 31,1 km na dálnici) za reálných podmínek provozu, tedy s použitím klimatizace, s vozem naloženým zavazadly a v terénu, který zahrnoval i stoupání. Garantem výsledků byly nezávislé organizace. Spotřeby se podobají hodnotám, které dosáhli i zákazníci značek, kteří byli požádáni o spolupráci.

Nevýhodou tohoto typu měření je, že na rozdíl od laboratorního nelze zajistit pokaždé úplně stejné podmínky (počasí, hustota provozu, styl jízdy). Nemůže tak sloužit ke zcela objektivnímu porovnávání aut různých značek.