Evropský výrobce letadel Airbus uzavřel během druhého dne mezinárodního aerosalonu ve Farnborough u Londýna smlouvy za více více než 20 miliard dolarů (přes 488 miliard korun). Významná zakázka přišla od malajsijských aerolinek AirAsia, které se s Airbusem dohodly na nákupu 100 úzkotrupých letounů A321neo v katalogové hodnotě 12,6 miliardy dolarů (307,6 miliardy korun).

AirAsia, které jsou největším nízkonákladovým leteckým přepravcem v regionu, chtějí uspokojit rostoucí asijskou poptávku po cestování. Malajsijské aerolinky sázejí na to, že díky hospodářskému růstu v Indii, Číně a Vietnamu se pro cestu letadlem na nejlidnatějším světadílu rozhodnou další miliony lidí.

Zakázka od společnosti AirAsia, která je už teď největším odběratelem úzkotrupých letadel Airbus, je zatím největším kontraktem od zahájení veletrhu, uvedl server britského listu The Daily Mail.

Od německého soukromého přepravce Germania získal v úterý Airbus zakázku na 25 letounů A320neo v katalogové hodnotě 2,7 miliardy dolarů (asi 66 miliard korun). Berlínská Germania, která se zaměřuje na Evropu, severní Afriku a Blízký východ, si u Airbusu vzala rovněž opci na nákup dalších 15 úsporných dvoumotorových strojů A320neo pro krátké a střední vzdálenosti.

Airbus dále oznámil předběžnou smlouvu s indickou nízkonákladovou leteckou společností GoAir na nákup 72 letounů A320neo za zhruba 7,7 miliardy dolarů. Aerolinkám GoAir, které jsou pátým největším leteckým přepravcem v Indii, transakce pomůže k dalšímu růstu. Aerolinky tím navážou na objednávku stejného počtu týchž letadel z roku 2011, uvedla indická firma.

Airbus úterními smlouvami přebírá na prestižní přehlídce iniciativu v tradičním souboji s americkým Boeingem. Analytici nyní očekávají zpomalení nákupu nových letadel, protože oba giganti v uplynulých letech zaznamenali rekordní počet zakázek. Horší vyhlídky má teď obří dopravní letoun A380, u něhož Airbus snížil cíl dodávek od roku 2018 na pouhých 12 ročně. To je prudké snížení z 27 kusů loni a zhruba polovina počtu, který Airbus naplánoval na letošek. Poptávka po největším dopravním letadle světa nyní vázne, protože díky technologickému pokroku dávají aerolinky přednost dvoumotorovým letadlům místo čtyřmotorových, mezi něž patří A380.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Berlínská Germania se zaměřuje na Evropu, severní Afriku a Blízký východ. Nedávno firma uzavřela dohodu o spolupráci se španělskými aeroliniemi Air Europa.

Debut měl v úterý ve Farnborough nadzvukový americký bojový letoun F-35, vybavený kromě jiného technologií stealth, takže je neviditelný pro většinu radarů. Letadlo se mělo ve Farnborough představit již v roce 2014, kvůli požáru motoru se ale na poslední chvíli na cestu přes Atlantik nevydalo.

Program F-35 je nejdražším zbrojním programem v dějinách. Náklady na tento program, který začal v 90. letech, se odhadují na téměř 400 miliard dolarů. V příštích desítkách let by v jeho rámci mělo být vyrobeno téměř 2500 letounů.