Začalo to legendou: polského klavíristu Slawomira Zubrzyckého uhranul příběh o jeho krajanovi, knězi a skladateli Janu Jarmusiewiczovi, který si v první polovině 19. století postavil vlastní hudební nástroj. Říkal mu shrbené piano a podle dobového tisku ta věc vypadala jako cembalo, akorát zněla jako smyčcový nástroj.

"Jakmile jsem si o něm přečetl, chtěl jsem na takový nástroj hrát," vzpomíná dnes v rozhovoru pro HN Zubrzycki, kterému trvalo čtyři roky bádání a řemeslné práce, než si postavil svoji vlastní verzi. Říká jí viola organista a v pátek tuto kombinaci klávesového a smyčcového nástroje přiveze do Prahy na festival Letní slavnosti staré hudby.

V Břevnovském klášteře bude na vlastnoručně vyrobený instrument hrát hudbu benátských skladatelů z renesance a baroka.

První zmínka o viole organistě je téměř mytická: objevuje se v Codexu Atlanticu, tedy souboru kreseb a listů Leonarda da Vinciho z let 1489 až 1492. Da Vinci sice nástroj vymyslel, ale nikdy ho nezkonstruoval − to se podařilo až koncem 16. století norimberskému varhaníkovi Hansi Heydenovi. V dalších stoletích vzniklo ještě několik verzí, dochovala se ale jediná − roku 1625 ji vyrobil jistý španělský řemeslník a dnes je umístěna v Muzeu hudebních nástrojů v Bruselu.

Když svůj nástroj začal stavět Zubrzycki, vycházel z da Vinciho zápisků. "Jeho nákresy jsou velmi přesné, ale bylo nutné je přizpůsobit existující technologii," vypráví muž, který se stavěním nástrojů přitom již měl zkušenost. Když v 80. letech minulého století studoval na hudební akademii v polském Krakově, naučil se opravovat klavíry a o dekádu později si postavil věrnou kopii klavichordu z 18. století.

"Přesto kdykoliv jsem teď prosil o radu současné stavitele nástrojů, nevěděli, co mi říct," říká dnes Zubrzycki a vyjmenovává, kolik musel přečíst knih jen o dřevu a kovu, aby těmto materiálům porozuměl.

Violu organistu nakonec Zubrzycki postavil a poprvé ji představil v Krakově v říjnu 2013. Video, v němž na nástroj hraje, na YouTube zhlédlo přes dva miliony lidí a hudebník jej využil také v následné crowdfundingové kampani, aby sehnal peníze na pořízení sólové nahrávky. Ta pod názvem Viola Organista − The Da Vinci Sound vyšla vloni a dostala se mimo jiné až k islandské zpěvačce Björk, která Zubrzyckého i s nástrojem pozvala na svoji desku Vulnicura.

I znalcům staré hudby zítřejší koncert v Praze nabídne něco, co slyšet nemohli: pro violu organistu existuje všehovšudy jediná skladba, od Carla Philippa Emanuela Bacha z poloviny 18. století. Kompozice od Adriana Willaerta, Andrey Gabrieliho a Antonia Vivaldiho, které zítra zazní v Praze, si tak Zubrzycki pro svůj nástroj musel sám upravit. "Těší mě, že se mi jako pianistovi podařilo vniknout zadními vrátky do světa smyčcových nástrojů," uzavírá.