Cestovní kancelář Čedok byla pojmem už za první československé republiky a "trhu" dominovala i v poválečných letech. Tradiční značku, která však v posledních dvou letech končila ve ztrátě, teď koupila polská jednička Itaka. Ta loni utržila přes 10 miliard korun. Český trh se tak po prodeji největšího internetového portálu pro zájezdy Invia letos znovu mění.

"Jsou už v Polsku tak velcí, že nemají kam růst. Proto je pro ně zajímavé vstoupit na jiné trhy," řekl o koupi Zbigniew Bielkowicz, šéfredaktor polského oborového časopisu Rynek Turystyczny.

"Jsou to investoři, kteří turistickému byznysu rozumí. Určitě budou značku Čedok dál rozvíjet," doplnil Bielkowicz.

Původní vlastník Čedoku, americká skupina Odien, opouští v současné době trh cestovních kanceláří a investuje do hotelů. V roce 2015 získala například luxusní chorvatský hotel Grand Hotel Lav a přístav Grand Marina ve Splitu.

10 miliard

korun byl roční obrat cestovní kanceláře Itaka, která si již několik let drží v Polsku pozici jedničky na trhu.

Polská Itaka začínala v 90. letech organizováním autobusových zájezdů do Itálie spojených s návštěvou Říma a tehdejšího polského papeže Jana Pavla II. Úplně první peníze ale zakladatel a spolumajitel firmy Mariusz Jańczuk vydělal na pořádání zájezdů do Nizozemska, kam si Poláci jezdili kupovat auta.

V roce 2001 Jańczuk spolu s partnerem Leszkem Szagdajem prodali své podíly švédské firmě Ving, která patřila do britské skupiny MyTravel a investovala na polském trhu. K prodeji došlo ještě před teroristickým útokem v New Yorku, který britskou firmu orientovanou na americký trh poškodil. Jańczuk a Szagdaj zůstali ve vedení společnosti a za necelé tři roky si ji koupili zpět. Ani nákupní, ani prodejní cena nebyly oficiálně nikdy zveřejněny.

Itaka nabízí hlavně levné zájezdy pro střední třídu a dokáže vydělat i při nízkých maržích. "V turistickém byznysu je jedinou šancí na zisk velký obrat. Výsledků je možné dosáhnout jen díky přísné kontrole nákladů," popsal strategii firmy v rozhovoru pro polský Forbes Mariusz Jańczuk.

Po roce 2012 Itaka vydělala na krachu významné polské cestovní kanceláře Triada, dokázala přebrat hodně jejích klientů a zvýšit za čtyři roky tržby o více než tři miliardy korun.

V tuto chvíli je Itaka nezpochybnitelným lídrem polského trhu. Jejím hlavním konkurentem v nabídce levnějších zájezdů je společnost Rainbow Tours, ta měla loni poloviční tržby, 4,7 miliardy korun.

Podle Bielkowicze je pro Itaku charakteristický "poklidný růst". Dokáže si ale zároveň vyjednat dobré cenové podmínky v místech, kam turisty vozí. Od spojení s novým polským majitelem si právě proto hodně slibuje Čedok. "S Itakou jako největší polskou cestovní kanceláří v zádech bude naše vyjednávací pozice výrazně lepší než doposud," věří ředitel marketingu Čedoku Hynek Špinar. Od roku 2017 chce Čedok rozšířit nabídku exotických zájezdů.

"Po restrukturalizaci nastane rozšiřování prodeje s cílem zvýšit podíl na trhu," uvedl Špinar. Čedok v posledních letech přepustil pozici dvojky v Česku společnosti Fischer, první je nadále Exim Tours. Loňské tržby Čedoku dosáhly dvou miliard korun, což je asi 15 procent trhu.

Důležitým hráčem je i prodejce zájezdů Invia, jehož obrat je přes tři miliardy korun. Invia v roce 2014 prodala 260 tisíc zájezdů. Koupila ji společnost Rockaway Jakuba Havrlanta a čínská skupina CEFC.