Surfování na internetu v metru, které je už v evropských velkoměstech běžné, se mezi stanicemi Roztyly a Muzeum protahuje. I přesto, že se na konci loňského roku zmiňovalo, že by Pražané na části červené linky mohli telefonovat v druhé půlce roku 2016, operátoři nyní říkají, že to nestihnou.

Signál ve stanicích

V současné době je mobilním signálem pokryto všech 58 stanic metra, z nichž některé, například stanice Depo Hostivař, využívají i signálu venkovních vysílačů.

V nových stanicích metra A mezi Bořislavkou a Nemocnicí Motol zavedli operátoři pokrytí signálem GSM, 3G a LTE, v ostatních stanicích je zajištěno pokrytí jen prostřednictvím technologií GSM.

"Nyní už víme, že letos to určitě nebude," uvedla za všechny operátory mluvčí T-Mobilu Patricie Šedivá. Jedním z hlavních důvodů je, že zatím nebyla podepsána smlouva mezi pražským dopravním podnikem a spolkem operátorů T-Mobile, Vodafone a společností Cetin, která buduje síť pro O2. Samy firmy podepsaly společné smlouvy už na konci minulého roku.

Dalším důvodem, proč operátoři nestihnou síť spustit do konce roku, je, že instalace sítě bude složitá. Probíhat bude jen v noci, kdy metro nejezdí, tedy zhruba mezi jednou a třetí hodinou ráno.

Operátoři se ale aspoň dohodli na tom, kolik do projektu investují. "Cena pro úsek Muzeum–Roztyly metra C bude zhruba 100 milionů," uvedla Šedivá.

V ceně zatím nejsou započteny náklady na provoz, údržbu a obměny technologií po dobu 20 let. Stejně tak ani částka za pronájem metra, který bude pražský dopravní podnik požadovat. Operátoři ale podle svých slov doufají, že pronájem nebude vysoký. "S ohledem na ohromnou investici pevně doufáme, že částka bude skutečně symbolická," dodává Šedivá.

Smlouva mezi operátory a dopravním podnikem je už sice připravena a čeká na podepsání, ovšem generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar chce předtím znát všechny detaily a technická řešení projektu.

"Chceme mít finální řešení do konce srpna," říká Gillar, který poté plánuje podepsat smlouvu a dokončit harmonogram, kdy se v metru začne mezi jednotlivými stanicemi vytvářet síť.

Počítání cestujících přes aktivní SIM karty

Obě strany také ještě řeší některé důležité detaily jako plošné vypínání signálu. "Otázkou stále je, zda to budeme mít v moci my, nebo operátoři. Což je důležité kvůli protiteroristickým opatřením, když se má udělat třeba blackout," říká Gillar. V podstatě se jedná o to, kdo a na čí pokyn bude moci signál po celém metru vypnout.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Dopravní podnik dále požaduje přístup k pohybu SIM karet v metru, aby tak bylo jasné, kolik jezdí metrem lidí a také kdy. "Chceme tím počítat vytíženost jednotlivých souprav. Mohli bychom tak plánovat a zvýšit kvalitu cestování po Praze," vysvětluje Gillar řešení, díky kterému by mohl dopravní podnik v případě potřeby posílit linky. "Dnes plánujeme na základě čísel, která jsou dopočítávaná – čárkovaná," dodává.

Úsek na trase C je dlouhý kolem sedmi kilometrů. Celá trasa měří přes 22 kilometrů, síť pražského metra je zhruba trojnásobná.