Logistická divize DHL v Česku dál roste. Loni firmy zahrnuté pod DHL Supply Chain utržily celkem 4,24 miliardy korun. V roce 2014 šlo o 3,9 miliardy.

Zisk před zdaněním vzrostl ještě více ze 135 milionů na 159 milionů korun. Jde však pouze o součet výsledků čtyř firem, pod jejichž hlavičkami DHL logistické služby v Česku nabízí, konsolidovanou uzávěrku firma nezveřejňuje.

"Česko je pro nás důležitý trh, roste rychleji než zbytek Evropy," říká šéf DHL Supply Chain pro Evropu Oscar de Bok. V Česku zaměstnává zhruba 2400 lidí.

DHL SUPPLY CHAIN

Logistika Deutsche Post

Majitelem DHL je německá pošta Deutsche Post. Ta tak nabízí logistické služby po celém světě.

Světová jednička

DHL v roce 2014 ovládala asi 7,4 procenta globální logistiky, ve které se protočilo 176 miliard eur. Se zhruba 130 tisíci zaměstnanců je světovou jedničkou.

Globalizace obchodu

Logistické služby jsou plně globální a jejich největší poskytovatelé je svým klientům nabízí po celém světě. A pomáhají jim například s nákupem dílů v Číně, montáží v Evropě i distribucí v USA.

Firma je součástí Deutsche Post a v logistice je světovou jedničkou. Růst podporuje nejen další expanze českého automobilového průmyslu, ale i výstavba nových překladišť hlavně u hranic s Německem. Česko je na skladování pořád ještě levnější. Stabilní každoroční zvyšování tržeb ale naráží na limity, a těmi je v současnosti hlavně nedostatek pracovníků. Firma v Česku zvýšila mzdy o 4,5 procenta, aby přitáhla a hlavně udržela zaměstnance ve skladech.

Obor logistiky roste rychleji než ekonomika s tím, jak firmy přesouvají odpovědnost za zásobování a distribuci zboží právě na DHL Supply Chain a její konkurenty.

Logistika už dlouho není jen přepravou zboží, ale vyžaduje celou řadu dalších služeb od vybalování a montáže dílů od dodavatele po balení a distribuci výrobků. Rozhodující pro úspěch je hlavně cena a to, kolik klient díky logistickým službám ušetří oproti tomu, kdyby si vše zajišťoval sám nebo se stávajícími poskytovateli.

Tento byznys je tak stále komplikovanější. A to i proto, že jsou na něm firmy stále závislejší a tlak na cenu snížil rezervy na minimum. Hlavně výrobci nyní fungují prakticky bez skladů a dodavatelé přiváží zboží přímo na výrobní pás. To je problém v momentě, kdy například cesty komplikují přírodní živly, politici se snaží komplikovat podnikání zahraničním dopravcům a hranice uzavírá migrační vlna nebo obavy z ní.

"Stojí nás to víc peněz," popisuje de Bok komplikace na evropských hranicích. Logistické firmy musí mít připravený plán B prakticky na každý myslitelný problém. Musí například počítat s tím, že nepůjde internet, elektrický proud nebo dojde k nehodě. Plány se upravovaly i kvůli nedávnému zemětřesení v Japonsku či povodním v Thajsku. Podle průzkumu DHL se tři ze čtyř firem loni setkaly s narušením dodavatelského řetězce a o to více tlačí na to, aby se to neopakovalo.

"Velká komplikace našeho byznysu jsou i e-shopy, dřív jsme vozili minimálně celé palety, a ty si rozbaloval až příjemce, nyní vozíme velké množství menších zásilek," popisuje de Bok.

I to zvyšuje tlak na automatizaci třídění. Zavádění robotizace a inovací ve skladech je ale nutností i proto, aby firma dokázala lépe reagovat na výkyvy trhu. DHL experimentuje u zaměstnanců například s Google brýlemi, které jim pomáhají v dohledávání zboží. Stále více prostoru dostávají roboti i nové technologie, které umožňují komunikaci mezi stroji. Cílem je právě menší závislost na trhu práce a větší odolnost proti fluktuaci. Celý byznys je totiž založený na vlnách růstu i následného poklesu a nabírání či následné propouštění pracovníků je příliš složité a málo flexibilní.