Na některé věci zřejmě nemá smysl čekat. Třeba na pokračování hororu Záhada Blair Witch nebo na další film o Bridget Jonesové. Oba navazují na snímky, jež v kinech sledovala ještě předchozí generace diváků. A obě jejich pokračování tento víkend v amerických biografech narazila. Pokračování filmu o Blair Witch utržilo jen 9,7 milionu dolarů, nová Bridget Jonesová dokonce jen 8,2 milionu.

Oba snímky tak v tabulce nejnavštěvovanějších titulů hravě překonalo drama Sully, které režisér Clint Eastwood natočil o zázračném přistání letadla na řece Hudson v New Yorku. Roli kapitána Chesleyho Sullenbergera ztvárnil Tom Hanks.

Snímek, jejž vyrobila společnost Warner Bros., vede tabulku návštěvnosti kin v USA druhý víkend po sobě. Nyní utržil 22 milionů dolarů, dohromady má na kontě 70,5 milionu.

„Je to dobře natočený příběh,“ soudí Jeff Goldstein, viceprezident distribuční složky Warner Bros. „Lidé na něj jdou a pak si sdělují své nadšení,“ dodal.

Druhou novinkou, která o víkendu v USA vstoupila do širší distribuce, je film Snowden režiséra Olivera Stonea. I ten byl na úspěch Sullyho krátký – z projekcí v 2443 kinech utržil jen 8 milionů dolarů a skončil na čtvrtém místě.

Snímek, jenž vypráví o někdejším zaměstnanci americké Národní agentury pro bezpečnost Edwardu Snowdenovi, měl premiéru na festivalu v Torontu. Tam se mu dostalo vřelého přijetí od diváků i kritiků.

Někteří psali, že režisér Stone – z dřívějška autor titulů JFK nebo Četa a z poslední doby režisér nevýrazných Divochů – se díky Snowdenovi vrátil zpět do formy.

Jenže Edward Snowden, jenž na veřejnost vyzradil tajný americký špionážní program, je v americké společnosti kontroverzní figurou. Někteří ho označují za hrdinu, jiní za zrádce. To může být jeden z důvodů, proč teď snímek o Snowdenovi nezaznamenal větší ohlas u publika.

Film distribuuje společnost Open Road. Pokud by se mu podařilo nasbírat nominace na některé z nadcházejících cen, ještě by svůj komerční potenciál mohl využít. Podle odhadů výroba snímku Snowden stála 50 milionů dolarů.

Zklamání představují rovněž nízké tržby hororu Blair Witch. Analytici mu před víkendem předpovídali výsledek okolo 20 milionů dolarů a věštili, že film by mohl z první příčky tabulky návštěvnosti sesadit Sullyho.

To se nepovedlo z několika důvodů. Zaprvé: ve výstupních průzkumech, které v biografech organizuje společnost CinemaScore, film získal druhou nejhorší známku D. Dále obdržel špatné recenze. A navíc se ukázalo, že mladší diváci nutně nemusí znát patnáct let starou ságu, na kterou Blair Witch navazuje.

První film z této série, která nastartovala revoluci ve filmové distribuci a založila žánr takzvaných found-footage snímků, vznikl roku 1999. Jeho výroba tehdy stála pouhých 60 tisíc dolarů, ale v kinech celosvětově utržil 248,6 milionu. Rok poté do kin přišlo pokračování, to ale odmítli kritici a nakonec uškodilo renomé celé značky.

Nynější pokračování natočila společnost Lionsgate za úsporných 5 milionů dolarů a poslala jej do 3121 biografů. Film měl premiéru na festivalu popkultury a komiksu Comic-Con, aby se o něm víc začalo mluvit.

Distributor navíc fanoušky zmátl – místo aby jim premiéru Blair Witch dopředu oznámil, snímek na Comic-Conu promítal pod avizovaným pracovním názvem The Woods. Ti, kdo na projekci přišli, tak vůbec netušili, že jdou na novou Blair Witch.

Avšak v žánru hororů je momentálně silná konkurence – o přízeň diváků se souběžně ucházejí třeba tituly Smrt ve tmě a When the Bough Breaks. Tím se Blair Witch zúžil prostor pro úspěch.

Studio Lionsgate, které za Blair Witch stojí, momentálně prochází transformací a hodilo by se mu založit úspěšnou novou značku. Lionsgate už završilo výdělečnou ságu Hunger Games a svoji druhou sérii Divergence nyní přesouvá z kin na televizní obrazovky.

V pátek Lionsgate oznámilo, že z funkce odchází jeho předseda Rob Friedman. Ten byl mimo jiné jedním z těch, kdo na trh kdysi prosadili úspěšnou značku Stmívání.

Studiu se momentálně daří vyvolat zájem o nový muzikál La La Land, jenž má oscarové ambice. Dalšími dvěma velkými snímky Lionsgatu jsou film Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny s Melem Gibsonem, jenž se odehrává za druhé světové války, a snímek Deepwater Horizon: Moře v plamenech s hercem Markem Wahlbergem v hlavní roli a příběhem vycházejícím ze skutečné události.

Dalším příkladem nepovedeného návratu na stříbrné plátno je nový film Dítě Bridget Jonesové. Už je to patnáct let, co stejnojmenná hrdinka v podání herečky Renée Zellwegerové poprvé okouzlila diváky svými romantickými eskapádami ve filmu Deník Bridget Jonesové. Tři roky nato následovalo pokračování Bridget Jonesová – S rozumem v koncích, které rozvinulo románek hlavní hrdinky s hercem Colinem Firthem.

Za nynějším návratem Bridget Jonesové stojí společnosti Universal, Miramax, StudioCanal a firma Working Title. Výroba filmu stála 35 milionů dolarů.

Lépe se Dítěti Bridget Jonesové zatím daří v zahraničí – o víkendu se začalo promítat ve 24 zemích a utržilo 29,9 milionu dolarů. Přesto zatím nic nenapovídá tomu, že by diváky v budoucnu čekal ještě čtvrtý díl.

Šéf americké distribuce Universalu Nick Carpou míní, že výsledky Dítěte Bridget Jonesové se v dalších týdnech ještě zlepší. Podle Carpoua budou následující týdny do kin přicházet filmy jako Čapí dobrodružství nebo remake Sedmi statečných, které nemají šanci oslovit ženské publikum tolik jako Dítě Bridget Jonesové.

„Postavy ze světa Bridget Jonesové milujeme, milujeme také herce, kteří je hrají, a věříme, že to dotáhnou ke zdárnému konci,“ řekl Carpou.

Pětici nejnavštěvovanějších filmů v USA uzavírá horor Smrt ve tmě. O víkendu utržil 5,6 milionu dolarů, po třech týdnech má na kontě 75,3 milionu.

Podstatný milník o víkendu zdolal snímek Tajný život mazlíčků, za nímž stojí společnosti Illumination Entertainment a Universal. Celosvětově už animovaný film utržil přes 800 milionů dolarů a patří k největším hitům současnosti.

Autoři ze studia Illumination už oznámili, že pracují na pokračování. Tým, jenž měl v minulosti úspěch se ságou „Já, padouch“, ovšem nebude lenit ani do té doby. Na právě skončeném festivalu v Torontu představil svoji novinku Zpívej, kterou do kin pošle o Vánocích. Film se točí okolo pěveckých soutěží a v Torontu sklidil příznivé ohlasy.