Vymáhání minimální mzdy v Německu nebo ve Francii může zaměstnance v dopravě vytlačovat ze zaměstnaneckého poměru do pozice osob samostatně výdělečně činných (OSVČ). Na čtvrtečním setkání s novináři během sjezdu Odborového svazu dopravy to uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Zákon nařizující platit pracovníkům na území těchto dvou západoevropských zemí místní minimální mzdu se totiž vztahuje jen na zaměstnance a je tím podle předsedy vlády diskriminační.

Sobotka reagoval na případ, na který v pondělí upozornil server iDnes.cz. Český řidič kamionu dostal ve Francii pokutu 135 eur za to, že nedokázal předložit doklad o tom, že bere stejně vysokou mzdu jako francouzští řidiči. 

"Je to v neprospěch řidičů. V okamžiku, kdy budou nuceni přecházet do pozice OSVČ, tak to samozřejmě snižuje jejich zabezpečení a snižuje to jejich možnosti a práva vůči zaměstnavatelům," uvedl Sobotka.

Ve Francii i v Německu je pojetí samostatně podnikajících osob jiné než v ČR. Na OSVČ proto nové zákony nemyslely.

Vláda proto podle Sobotky už více než rok tlačí na Evropskou komisi, aby rozhodla, zdali jsou zákony platné v obou evropských zemích v souladu s evropským právem.

Například v Německu má tlak komise vliv alespoň do té míry, že místní úřady řidiče dosud nepokutují, přestože nařízení o minimální mzdě platí od začátku letošního roku.

Jednání vlády však není možné podle premiéra chápat tak, že česká vláda nepřeje řidičům vyšší platy. Tuzemské spediční firmy budou muset platy podle něho stejně zvyšovat bez ohledu na nařízení o minimální mzdě v západních zemích. Obává se ale, aby tato nařízení nefungovala jako nástroj, jak se zbavit konkurenčních českých firem na západoevropském trhu.

Kromě platů kamionových dopravců jezdících v mezinárodní dopravě ve čtvrtek premiér s odboráři jednal také o navyšování platů šoférů autobusů na pravidelných linkách. Na začátku měsíce vláda schválila zvýšení minimální mzdy šoférů jezdících na dotovaných linkách ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny.

Kdo ale nakonec navýšení platů zaplatí, bude jasné až z výsledků jednání mezi vládou a kraji, které linkovou dopravu objednávají. Nyní premiér očekává, že po vzniku koalic po krajských volbách a ustanovení nového vedení Asociace krajů vládu k vzájemnému jednání vyzvou noví zástupci krajů.