Největší tuzemská stavební firma Metrostav musí změnit své logo. Rozhodl o tom Vrchní soud v Praze, jenž vyhověl autorovi jeho původní podoby Karlu Míškovi, který ho vytvořil v osmdesátých letech. Podnik jeho logo po roce 2000 modernizoval, jenže tato změna se Míškovi nelíbila a obrátil se na soud. "Znalci se shodli, že to bylo užívání, které dílo žalobce dehonestuje," rozhodl soudce Jiří Čurda.

Míšek vytvořil v osmdesátých letech minulého století logo, které je charakteristické nápisem Metrostav se speciálně graficky upraveným písmenem O. Po roce 2000 pak firma svoje logo modernizovala. Pod známý nápis, u něhož změnila i typ písma, přidala mozaiku ve tvaru různých formátů papíru. Ovšem bez vědomí původního autora.

Soudce neuznal obhajobu Metrostavu, že měl s Míškem licenční smlouvu k použití díla. Ta podle firmy prý opravňovala i k tomu, aby Míškovo dílo spojovala i s jinými díly, jak se stalo v tomto případě. "Je potřeba upozornit na paragraf autorského zákona, který říká, že autor má nárok, aby dílo bylo používáno způsobem nesnižujícím jeho hodnotu," dodal soudce.

Jen okopírovali formát norem

Změna, kterou Metrostav bude muset provést, není malá a vyjde firmu na miliony korun. Společnost s pěti tisíci zaměstnanci a obratem za loňský rok ve výši 32 miliard korun musí například i přemalovat svoje auta či stavební stroje, stavební buňky či plachty, kterými zakrývá staveniště. Na změnu má podle verdiktu soudu, který je pravomocný, rok.

Sám Metrostav verdikt nekomentoval. "Dokud nám nebude doručeno vyjádření soudu, tak se nebudeme ke kauze vyjadřovat. O změně loga v tuto chvíli neuvažujeme," uvedl jeho mluvčí Vojtěch Kostiha. Firma se může rozhodnout jak pro zcela nové logo, tak se může vrátit k původní podobě od Míška.

Sám Míšek žalobu vysvětluje tím, že jej úpravy, které Metrostav na jeho původním logu provedl, dehonestují. "Všichni si myslí, že je to moje dílo. Přitom tam jen okopírovali z tiskařských norem tabulku formátů papíru," poukazuje Míšek a ukazuje publikaci o technických normách ISO v tiskařství. A je evidentně vidět, že grafický prvek, který doplnil původní Míškovo logo, je zcela totožný.

"Tohle přece nemůže nikdo brát za autorské dílo," kroutí hlavou Míšek, který je současně předsedou správní rady ochranného svazu výtvarných umělců Gestor. Kromě stažení sporného loga proto požadoval po firmě i zadostiučinění ve výši 1,5 milionu korun.

Soudkyně Městského soudu v Praze Jaroslava Lobotková loni v srpnu – po osmi letech od podání žaloby – dala Míškovi za pravdu. A rozhodla, že mu má firma navíc vyplatit milion korun jako odškodné.

Případ komplikovalo to, že se nedařilo najít znalce, který by byl ochoten takto specializovaný spor posoudit. Dvě nejrenomovanější organizace – Akademie výtvarných umění i Uměleckoprůmyslová škola – odmítly posudek provést. Oslovit znalce z renomovaných středoevropských univerzit, jak navrhoval Míškův advokát, zase soud odmítl a jmenoval Ivo Bindera u olomouckého muzea umění.

"Znalců, kteří se v této věci orientují a jsou specializovaní, napočítáte na prstech jedné ruky," připustil advokát Metrostavu Vyskočil, který se sám na autorské spory specializuje.

O odškodném rozhodněte znovu

Metrostav se ale odvolal, a případ tak řešil v úterý Vrchní soud v Praze. Ten sice dal Míškovi zcela za pravdu, ale současně zrušil rozhodnutí o milionovém odškodném. O tom, jak vysoké dostane Míšek zadostiučinění za zásah do svého autorského díla, bude muset Lobotková rozhodnout znovu.

"Prvoinstančnímu soudu se nepodařilo přesvědčivě odůvodnit, proč by měla odpovídat právě částka milion korun. Je potřeba popsat povahu a rozsah zásahu. Po jak dlouhou dobu trval a jak se projevil," uvedl Čurda.