Dlouhá léta museli zahraniční turisté i samotní Chorvaté při cestě do Dubrovníku překročit hraniční přechody a projet úzkým pruhem bosenského území. To zajišťuje přístup Bosny k moři, současně ale odděluje jižní část Chorvatska od zbytku země. Za pár let se však cesta do populárního Dubrovníku zkrátí. Chorvaté po letech planých nadějí konečně postaví most na poloostrov Pelješac. Díky němu se při cestě do "perly Jadranu" vyhnou asi 14kilometrovému pruhu bosenského teritoria.

Chorvaté dříve zvažovali hned několik možností, jak ho "objet". Na stole byl návrh na výstavbu podmořského tunelu nebo také speciálního koridoru, který by se táhl bosenským územím. Vyhrál ale projekt na výstavbu mostu na Pelješac.

Proti mostu se však nedávno postavila Bosna. Tamní vláda se obávala, že by mohl zkomplikovat přístup velkých lodí k jejímu přístavu Neum. A proto Chorvatům dala řadu požadavků. Po měsících vyjednávání Záhřeb námitkám Sarajeva vyhověl, oznámil nedávno bosenský ministr dopravy Ismir Jusko. "Chorvaté původně chtěli, aby byl most vysoký 48 metrů. Ale naši zástupci požadovali, aby měl 55 metrů, a s tím Chorvaté nakonec souhlasili," uvedl Jusko s poukazem na to, že se jim podařilo upravit také požadavky na rozestup jednotlivých pilířů, aby se usnadnil průjezd velkým lodím.

1,8 mld.

kun (6,5 mld. korun) bude stát podle odhadů stavba mostu na Pelješac. Experti se ale domnívají, že finální cena bude vyšší.

Chorvatsko už na výstavbu mostu vypsalo výběrové řízení. Do něj se přihlásilo 12 konsorcií a společností. Některé z nich už přitom v Chorvatsku dříve působily, a to hlavně při stavbě dálnic. Jedná se například o konsorcium tvořené společnostmi Bechtel z USA a Enka z Turecka či také italskou Astaldi. Do tendru se přihlásily i dvě čínské společnosti − China Road and Bridge Corporation a také Sichuan Road and Bridge Corporation − nebo Daewoo z Jižní Koreje.

Na přelomu ledna a února Záhřeb vybere několik podniků, které postoupí do druhého kola. V něm budou Chorvaté detailně studovat jednotlivé nabídky a také technickou způsobilost firem.

Očekává se, že "Pelješki most" vyjde zhruba na 1,8 miliardy kun bez DPH, tedy v přepočtu na 6,5 miliardy korun. Experti se ale domnívají, že finální cena bude ještě o několik stovek milionů kun vyšší, a to hlavně kvůli výstavbě okolní infrastruktury a přístupových silnic. Záhřeb doufá, že se mu na stavbu, která propojí chorvatské území, podaří získat finanční zdroje z evropských fondů.

Most na Pelješac není jediným, který Chorvaté staví. Už brzy propojí nový most také malé městečko Trogir s ostrovem Čiovo. I na něj Trogiřané čekali dlouhá léta. Současný most už dávno nestačí pojmout nápor turistů v letních měsících. I proto Trogir, který je zapsaný na seznam světového dědictví UNESCO, dlouhodobě dusí dopravní zácpy. Nová stavba vyjde zhruba na 200 milionů kun (720 milionů korun), z toho 177 milionů kun půjde z evropských fondů.